اوپک در گزارش ماه اوت خود پیش‌بینی خود از نرخ رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ را به میزان ۴۰ هزار بشکه در روز کاهش داد و اعلام کرد بازار در سال ۲۰۲۰ اندکی مازاد عرضه پیدا می‌کند.

این دورنمای منفی به دلیل کندی اقتصادهای جهانی در بحبوحه اختلافات تجاری آمریکا و چین و بریگزیت ممکن است زمینه را برای تداوم سیاست محدودیت عرضه توسط اوپک و متحدانش به منظور تقویت قیمت‌ها فراهم کند. یک مقام سعودی اخیرا به اقدامات بیشتر برای حمایت از بازار اشاره کرده است.

اوپک در گزارش اخیر خود اعلام کرد: اگرچه دورنما برای عوامل عرضه و تقاضای بازار با توجه به ملایم شدن رشد اقتصادی و تداوم مسائل تجارت جهانی و کندی رشد تقاضا برای نفت، تا پایان سال ۲۰۱۹ تا حدودی منفی به نظر می‌رسد اما ادامه رصد تعادل عرضه و تقاضا و کمک به ثبات بازار در ماه‌های آینده همچنان حائز اهمیت مانده است.

سیاست اوپک برای تقویت قیمت‌ها از طریق محدودیت عرضه، به رونق صنعت نفت شیل آمریکا و سایر رقیبان این گروه کمک کرده است و گزارش اوپک نشان می‌دهد دنیا در سال آینده به نفت کمتری از اوپک نیاز خواهد داشت.

اوپک پیش‌بینی کرد تقاضا برای نفت اوپک در سال میلادی آینده به ۲۹.۴۱ میلیون بشکه در روز بالغ می‌شود که ۱.۳ میلیون بشکه در روز کمتر از امسال خواهد بود. با این حال رقم پیش‌بینی شده ۱۴۰ هزار بشکه در روز بالاتر از رقم پیش‌بینی شده در گزارش قبلی اوپک است.

اوپک و متحدانش شامل روسیه که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، با هدف جلوگیری از رشد سطح ذخایر و آسیب دیدن قیمت‌ها، در ژوییه پیمان محدودیت عرضه به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز را تا مارس سال ۲۰۲۰ تمدید کردند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک در گزارش ماهانه خود اعلام کرد تولید این گروه در ژوییه با اقدام عربستان سعودی در کاهش بیش از میزان مقرر عرضه خود، به میزان ۲۴۶ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۲۹.۶۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال عرضه فعلی اوپک بالاتر از میزان تقاضایی است که برای سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

این گزارش نشان می‌دهد اگر اوپک با نرخ ژوییه به تولید نفت ادامه دهد و عوامل دیگر تغییری پیدا نکنند در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه وجود خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.