در این بیانیه که در تارنمای وزارت خارجه فرانسه انتشار یافته، آمده است: فرانسه خواستار توقف فوری دشمنی ها در استان ادلب است و مسئولیت ویژه متحدان رژیم سوریه را در اجرای آتش بس پایدار یادآوری می کند.

وزارت خارجه فرانسه افزود: این کشور بویژه تداوم حملات هوایی بی رویه سوریه و متحدانش در ادلب را محکوم می کند. خصوصا" حملاتی که در روز جمعه ۱۶ اوت باعث مرگ بسیاری از غیرنظامیان از جمله کودکان در اردوگاه آوارگان در جنوب این استان شد.

در این بیانیه تصریح شده است:‌ تداوم دشمنی ها، مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی معتبر و مذاکره را تضعیف می کند.
 

اخبار انتشار یافته در رسانه های سوریه و منطقه نشان می دهد که ارتش سوریه بالاخره عملیات آزادسازی استان ادلب را آغاز کرده تا به موجودیت هشت ساله تروریسم در این کشور پایان دهد.

آخرین خبرها از شمال غرب سوریه حکایت از آن دارد که یگان‌های ارتش سوریه کنترل چند روستا در حومه جنوبی ادلب را باز پس‌ گرفته‌ و با این موفقیت، فاصله خود را با شهر راهبردی "خان شیخون" کمتر کرده‌اند.

خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) شب گذشته (جمعه) طی گزارشی در این باره اعلام کرد، نیروهای ارتش سوریه روستاهای «کفر عین»، «خربه مرشد»، «المنطار» و «تل عاس» در حومه ادلب را از اشغال گروه تروریستی جبهه النصره آزاد و آخرین مراکز تجمع تروریست‌ها را در این مناطق منهدم کرده است.

یک منبع نظامی سوریه هم در این‌ باره به خبرگزاری سانا گفت: نیروهای مسلح مستقر در استان حماه (جنوب ادلب) کنترل کفر عین، خربه مرشد، المنطار و تل عاس را در دست گرفتند؛ این عملیات خسارات جانی و مادی زیادی به گروه‌های تروریستی مستقر در این مناطق وارد کرد.

برخی منابع در این ارتباط از کشته شدن یکهزار و ۲۰۰ تروریست خبر می دهند.

عملیات آزادسازی استان ادلب از دست تروریست های تکفیری حدود ۱۰ روز پیش آغاز شد و نیروهای ارتش سوریه موفق شدند شنبه گذشته شهر "الهبیط" در منطقه راهبردی حومه جنوبی استان ادلب در شمال غرب سوریه را از دست جبهه النصره (تحریر الشام) آزاد کنند.

اکنون نیروهای ارتش سوریه به سه کیلومتری شهر راهبردی خان شیخون رسیده و عملیات خود را برای آزادسازی این شهر شدت بخشیده اند.

پیشتر نیز نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی موفق شده بودند، شهرک «الجیسات» واقع در جنوب شهر الهبیط را که یکی از مهم ترین پایگاه های گروه تروریستی موسوم به هیات تحریر الشام به سرکردگی جبهه النصره بود، ‌به کنترل خود درآورند.

آغاز عملیات آزادسازی استان ادلب از سوی ارتش سوریه، ارتش ترکیه را نیز به واکنش واداشته به حدی که وزیر دفاع این کشور راهی استان شانلی اورفا هم مرز با سوریه شده و به نظر می رسد که ترک ها به بهانه مبارزه با کردها و در اصل در حمایت از تروریست های النصره، نیرو و تجهیزات بیشتری وارد شمال غرب سوریه کنند.

هر چند عملیات آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی با تاخیر شروع شده، اما ادامه آن می تواند به نابودی تمام تروریست ها در خاک سوریه بینجامد.

دیده بان حقوق بشر سوریه روز جمعه اعلام کرد، محورهای شرقی و شمال غربی شهر «خان شیخون» در حومه جنوبی ادلب در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تبادل آتش شدیدی میان نیروهای ارتش سوریه و جناح‌های مسلح مخالفان سوری بود.

به گفته این نهاد حقوق بشری، درگیری‌ها در این منطقه که از پنجشنبه شب و بامداد جمعه آغاز شد، به کشته شدن حداقل ۲۰ نفر از دو طرف‌ منجر شد.

دیده بان حقوق بشر سوریه ادعا کرد: در مدت درگیری، جنگنده‌های سوریه ۳۳ حمله هوایی علیه مواضع مخالفان در مناطق التمانعه، خان شیخون، الرکایا، کفرسجنه، ترعی، شیخ مصطفی، معره حرمه، حیش و محورهای تماس در جنوب ادلب انجام دادند.

این نهاد حقوق بشری که مرکز آن در لندن است، تصریح کرد: جنگنده‌های سوریه حدود ۳۸ بمب بشکه‌ای انفجاری در محورهای کبانه در لاذقیه شمالی، شیخ دامس، حیش، حاشیه خان شیخون، شیخ مصطفی، معره حرمه، الرکایا و محورهای تماس در حومه جنوبی ادلب بر مناطق تحت کنترل مخالفان ریختند.

دیده بان حقوق بشر سوریه گفته است از ۳۰ آوریل سال جاری که درگیری‌های در ادلب آغاز شد تاکنون بیش از سه هزار و ۴۰۴ نفر کشته شدند.

از فوریه گذشته یعنی از زمان آغاز آتش‌بس مورد توافق روسیه - ترکیه در مناطق معروف به مناطق «کاهش تنش» بیش از سه هزار و ۹۳۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.



بر اساس اعلام دیده بان حقوق بشر سوریه، نیروهای سوری پس از درگیری با نیروهای مخالف موفق شدند روستاهای مدایا و تله را در اطراف جنوب ادلب تصرف کنند.

دیده بان حقوق بشر سوریه افزود: روز چهارشنبه حدود ۶۰ نفر نیز طی درگیرهای میان مخالفان و نیروهای اسد در شمال غرب سوریه کشته شدند. جنگنده‌های سوریه و روسیه از اواخر ماه آوریل تاکنون بخش‌هایی از ادلب و استان‌های مجاور آن را به طور مرتب بمباران می‌کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.