وزیر گردشگری نپال در کنفرانس خبری که در کاتماندو (پایتخت کشور نپال) برگزار شد، طرحی را پیرامون قواعد جدید صعود به اورست اعلام کرد که البته ابتدا باید به تصویب مجلس این کشور برسد و در صورت تایید از سال ۲۰۲۰ اجرا شود.

این قوانین و مقررات در مورد قواعد و استاندارد‌های مورد نظر دولت نپال برای کوه‌نوردی در کوهستان‌های این کشور است.

طبق قوانین پیشنهادی، کوه‌نوردانی که قصد صعود به اورست را دارند، پیش از صعود باید کوهستانی با ارتفاع حداقل ۶۵۰۰ متر در منطقه نپال را صعود کنند. همچنین شرکت‌های گردشگری، به حداقل ۳ سال تجربه فعالیت در ارتفاعات بلند نیاز خواهند داشت.

طبق پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است حداقل ۳۵هزار دلار برای صعود به اورست و ۲۰هزار دلار نیز برای صعود به سایر کوهستان‌های هشت‌هزارمتری از کوه‌نوردان دریافت شود. پیش از این مجوز صعود اورست برای کوه‌نوردان ۱۱۰۰۰ دلار بوده است.

این قوانین و اقدامات به دنبال ثبت آمار ۱۱ کشته در اورست در بهار ۲۰۱۹ و به دنبال آن فشار و انتقادات کوه‌نوردان و رسانه‌های جهانی بر این کشور پیشنهاد شده است. آمار ۹ کشته مربوط به نپال و ۲ کشته مربوط به تبت از این دست بوده است.

آمار بالای جان‌باختگانی که بزرگترین دلیل آن بی‌تجربگی گروه کوه‌نوردان در منطقه مرگ (بالای ۸۰۰۰متر) بوده است باعث طرح این قوانین شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.