دکتر رضا فرشباف، دبیر اجرایی سومین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران در دانشگاه تبریز در آیین آغاز به کار این کنگره، اظهار کرد: با اعلام فراخوان این کنگره حدود ۳۲۰ مقاله به دبیرخانه آن ارسال شده بود که از میان مقالات پذیرفته شده، ۳۲ مقاله در قالب سخنرانی و ۲۲۰ مقاله نیز به صورت پوستر در طول برگزاری این کنگره ارائه خواهد شد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه گروه گیاه‌پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در راستای مأموریت آموزشی و پژوهشی خود، با همکاری انجمن حشره‌شناسی ایران، سومین کنگره بین‌المللی حشره‌شناسی ایران را برگزار می‌کند، تصریح کرد: در این کنگره اساتید، پژوهشگران و حشره شناسانی از داخل کشورمان و دیگر کشورهای منطقه از جمله ترکیه و پاکستان حضور دارند و از کشورهای اروپایی نیز مقالاتی ارائه شده است.

دکتر فرشباف تاکید کرد: هر سال بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی توسط عوامل ناخواسته زنده و غیر زنده از دسترس انسان خارج می‌شود که در این بین نقش حشرات به دلیل بالا بودن جمعیت و توانایی سازگاری قابل توجه آنها، مهم‌تر از بقیه عوامل است.

وی اضافه کرد: به‌علاوه حشرات با تولید کالاهای اقتصادی مهم مانند عسل، ابریشم، موم، رنگ، لاک و غیره، با گرده افشانی و بهبود کمی و کیفی محصولات کشاورزی نقش مهمی در چرخه اقتصادی ایفا می‌کنند. علاوه بر اهمیت قابل توجه حشرات در کشاورزی، نقش مهم آنها در بهداشت، محیط زیست و توانایی تعدادی از حشرات در انتقال عوامل بیماری‌زای انسان و دام، وظیفه‌ متخصصین و محققان رشته حشره‌شناسی را سنگین‌تر و مطالعات مربوط را با ارزش‌تر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.