معصومه ابتکار شامگاه شنبه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اردبیل افزود: به دلایلی زنان در بهره‌مندی از بسیاری از خدمات عقب مانده‌اند ولی در برنامه ششم توسعه روش‌ها و اهدافی برای جبران آن پیش‌بینی شده است.

وی مصداق عدالت سیاسی را مشارکت در تعیین سرنوشت، مصداق عدالت اقتصادی خلق ثروت و عدالت جنسیتی را از مصادیق عدالت اجتماعی برشمرد و بیان کرد: در زمینه تحقق عدالت اجتماعی در کشور هنوز خلا مشاهده می‌شود و نیاز به کار بیشتری است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده با اشاره به موفقیت زنان در بحث آموزش و بویژه آموزش عالی در سال‌های اخیر افزود: با این حال در خیلی از زمینه‌ها عقب‌ماندگی داریم و تاثیر آن را در آسیب‌های اجتماعی و خانواده و به خصوص در توسعه اجتماعی می‌بینیم.

وی همچنین عدالت را مفهومی چندوجهی دانسته و با بیان این که تحقق عدالت از جمله آرمان‌های نگاه انقلابی و ولایی در ایران است، اظهار کرد: دولت قصد کار و تلاش برای مردم بر مبنای عدالت و باورهای دینی را دارد.

ابتکار با اشاره به محور بودن ارزش‌های دینی و الگوی توسعه اسلامی در همه برنامه‌های توسعه کشور اظهار داشت: بر این اساس لازم است که ما برای تحکیم نهاد خانواده و نیز زنان کار کرده و زمینه حضور زنان را در فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب‌سازی شده فراهم کنیم.

وی از کاهش دختران بازمانده از تحصیل به زیر چهار درصد خبر داد و گفت: باید تلاش کنیم که این آمار به صفر برسد چون تحصیل از حقوق اولیه و ابتدایی یک فرد محسوب می‌شود و عدالت اجتماعی در این عرصه باید محقق شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده همچنین بیان کرد: در بخش سلامت نیز رشد خوبی در حوزه زنان محقق شده و وضعیت مطلوبی در بهداشت باروری و سلامت جنسی زنان تحقق یافته است.

وی همچنین با اشاره به تعریف دقیق شاخص‌های عمومی و اختصاصی عدالت جنسیتی در معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری گفت: این‌ها سنجه و معیار حرکت ما در تحقق عدالت جنسیتی در کشور است چرا که ما نیازمند سیاست منسجم در این عرصه هستیم.

ابتکار خواستار ارائه و احصای همه آمارها به تفکیک جنسیت زنان و مردان در کشور شد و گفت: در همه آمارها باید وضعیت زنان به تفکیک بیان شود تا شرایط آنها در همه زمینه‌ها، قابل بیان و تحلیل شده و بر اساس آن برنامه‌ریزی شود.

او همچنین با اشاره به ضرورت جلوگیری از رواج کودک همسری حتی در حد یک مورد بیان کرد: برای این امر طرحی مصوب شده که بر اساس آن ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال ممنوع می‌شود.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، توان‌افزایی سازمان‌های مردم نهاد در امور خانواده و نیز توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار و نیز ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانوار را از جمله طرح‌های حمایتی برای صیانت از نهاد خانواده در کشور اعلام کرد.

وی اضافه کرد: تحکیم خانواده یکی از جهت گیری‌های اساسی دولت است و بر این اساس در کنار اقدامات برای اعطای وام ازدواج و نیز آموزش‌های قبل و حین ازدواج، طرح گفت‌وگوی ملی خانواده با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران شروع شده است.

ابتکار با اشاره به وجود اختلال ارتباطی در نهاد خانواده در ایران و جهان گفت: مهارت خوب شنیدن، حل و فصل اختلافات و گفت و گوی بین نسلی اگر مورد بی توجهی قرار گیرد، روابط در نهاد خانواده دچار اختلال می‌شود.

وی تاکید کرد: امروزه به علت تغییر در سبک زندگی و گسترش شبکه‌های اجتماعی، گفت‌ وگو بین اعضای خانواده از ۲ ساعت قبلی به حدود ۲۰ دقیقه در شبانه‌روز رسیده است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده بیان کرد: این امر کارکرد آرامش و آسایش نهاد خانواده را دچار اختلال کرده و به همین علت این گونه تغییرات نیز در معاونت امور زنان و خانواده نهاد ریاست‌جمهوری رصد می‌شود.

معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده روز شنبه برای انجام چند بازدید، شرکت در یک کارگاه آموزشی و نیز حضور در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان، وارد اردبیل شد.

ابتکار در جریان این سفر از چند کارگاه اشتغال زنان در روستاهای اردبیل بازدید کرده و در یک کارگاه آموزشی مربوط به بانوان و خانواده در سالن جهان پهلوان حسین رضازاده اردبیل حضور یافت.

وی در ادامه سفر روز شنبه با حضور در شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل، فعالیت دستگاه‌های اجرایی استان در حوزه زنان و اشتغال بانوان را بررسی کرد.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان همچنین به عنوان نماینده دولت در همایش تجلیل از آزادگان و جشن سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به استان شرکت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.