سه منبع یمنی به خبرگزاری رویترز گفتند که خودداری عناصر شورای انتقالی جنوب برای عقب‌نشینی از «عدن»، نشست پیشنهادی ریاض برای حل اختلافات را به تعویق انداخته است.

طبق این گزارش، در این نشست قرار بود شاکله دولتِ مورد حمایت ریاض بازسازی شده و جدایی‌طلبان جنوب نیز در آن مشارکت کنند. دولت ریاض پیشنهاد برگزاری این نشست را فردای سقوط «عدن» (شنبه هفته گذشته) به دست شورای انتقالی جنوب داده بود. همزمان نیز ائتلاف سعودی مدعی بود که این شورا عقب‌نشینی از عدن را پذیرفته اما چنین اتفاقی تا کنون رخ نداده است.

پیشنهاد شده بود که دولت جدیدی شکل بگیرد و شورای انتقالی جنوب نیز در آن حضور داشته باشد اما دولت منصور هادی شرط کرده است که ابتدا باید این شورا از «عدن» خارج شود.

یک مسئول یمنی نیز گفت که منصور هادی از مدت‌ها پیش جایگاه خود را نزد امارات از دست داده و در صورت نهایی شدن گزینه جانشینی وی، از قدرت کنار خواهد رفت.

رویترز همچنین نوشته است که ائتلاف سعودی و وزارت خارجه و دفاتر رسانه‌ای سعودی و اماراتی پاسخ این خبرگزاری در خصوص صحت و سقم این مسائل را بی پاسخ گذاشته‌اند.

طبق این گزارش موقعیت «منصور هادی» در یمن به شدت تضعیف شده و همزمان او از کهولت سن و وضعیت بد جسمانی نیز رنج می‌برد. یک منبع یمنی به رویترز گفت که یکی از گزینه‌های مطرح این است که اختیارات «منصور هادی» به معاون جدید وی انتقال بیابد و هادی نیز نقش سمبولیک داشته باشد.

جدایی‌طلبان جنوب علی رغم اصرار سعودی‌ها حاضر به خروج از «عدن» نیستند و برخی منابع در شورای انتقالی جنوب گفته‌اند تا اخراج کامل عناصر حزب اخوانی «الاصلاح» از عدن به حضور خود در این شهر ادامه می‌دهند. 

در همین حال پایگاه خبری «الخبر الیمنی» نوشته است که منصور هادی از فرماندهان و مسئولان دولتی خواسته است تا در نشست فوق‌العاده در خصوص چگونگی پاسخ به جدایی‌طلبان جنوب شرکت کنند.

ناتوانی ائتلاف سعودی در حل بحران «عدن» و مسموع نبودن نظر آنها از طرف جدایی‌طلبان جنوب در حالی است که شورای انتقالی جنوب شامگاه پنجشنبه گذشته در بیانیه‌ای تأکید کرد که نه تنها از «عدن» خارج نمی‌شود؛ بلکه در صدد تسلط بر استان حضرموت و چند شهرستان دیگر نیز است. این شورا فراتر از اینها رفت و تأکید کرد که در پی جدایی از شمال یمن و تشکیل کشور «یمن جنوبی» است

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.