یاتسک چاپوتوویچ عصر سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع صلح و امنیت بین الملل با تمرکز بر چالش های امنیتی خاورمیانه برگزار شد، به جای آنکه همتای آمریکایی خود را به دلیل نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام به دلیل خروج یکجانبه از توافق هسته ای مورد سرزنش قرار دهد، این مطلب را مطرح کرد.

وی افزود: ما به عنوان عضو اتحادیه اروپا که عضو توافق هسته ای هم هست، نگرانی خود را از اعلام ایران برای اجرا نکردن کامل به تعهدات خود تحت این توافق، نگران هستیم.

وزیر خارجه لهستان ادامه داد: ایران باید از اقداماتی که می تواند بیش از این موجب تضعیف اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد شود، خودداری کند.

این در حالی است که با گذشت یکسال و نیم از خروج آمریکا از برجام و اعمال تروریسم اقتصادی بر مردم ایران، اروپا هنوز اقدام قابل توجهی برای اجرای تعهدات برجامی خود انجام نداده است.

چاپوتوویچ همچنین به آنچه که امنیت دریانوردی نامید، اشاره کرد و گفت: نگرانی دیگر ما درباره آزادی و امنیت ناوبری دریایی در منطقه است. حوادث اخیر اعم از حملات و توقیف کشتی ها در خلیج(فارس) تهدید مستقیم به امنیت آزادی ناوبری دریایی است.

وی به توقیف بی دلیل و غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل الطارق اشاره نکرد اما افزود: کنوانسیون ملل متحد درباره قوانین دریاها باید به طور کامل رعایت شود. خاورمیانه با داشتن منابع فراوان و موقعیت استراتژیک ، نقش اساسی در تأمین منابع انرژی جهانی دارد.

وزیر خارجه لهستان خاطرنشان کرد: به منظور به حداقل رساندن نوسانات قیمت نفت خام و تقویت امنیت منابع آن، تقویت امنیت زیرساخت های انرژی ضرورت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.