رشیده طلیب، نماینده مسلمان فلسطینی‌الاصل دموکرات کنگره آمریکا در کنفرانس خبری مشترکش با ایلهان عمر، دیگر نماینده اقلیت مسلمان دموکرات کنگره، به گفت‌وگوهایی که با مادربزرگش که ساکن فلسطین اشغالی است اشاره کرده و دچار بغض شد. او در این صحبتهایش خاطر نشان کرد: او گفت که من تجسم رویاهای او هستم. من پرنده آزاد او هستم و چرا باید برگردم و در قفس بیافتم و سر خم کنم؟

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، او در ادامه صحبتهایش از کنگره آمریکا خواست تا به "اجرای نظارت" در خصوص کمک‌های آمریکا به اسرائیل بپردازد و از شرایط زندگی بستگانش در فلسطین اشغالی شکایت کرد.

با این حال دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در توئیتر به شدت به رشیده طلیب تاخته و اتهامات مختلفی را به او وارد کرد. ترامپ در توئیتش مدعی شد: "من نمی‌توانم ریختن این اشکها را از رشیده طلیب قبول کنم چون خیلی وقت است که شاهد خشونت و جنون و از همه مهمتر، کلمات او بوده ام".

ترامپ در ادامه توئیتهایش رشیده طلیب را "یهودی‌ستیز" خواند و با حمله به دیگر نمایندگان اقلیت کنگره آمریکا نیز نوشت: او (رشیده طلیب) از اسرائیل و همه یهودیان متنفر است. او یک یهودی‌ستیز است. او و سه دوست دیگرش چهره جدید حزب دموکرات هستند. با آن کنار بیایید!

کمی پیش از آن و پس از آنکه نمایندگان اقلیت دموکرات کنگره شامل ایلهان عمر، رشیده طلیب، آلکساندریا اوکازیو کورتز و آیانا پرسلی از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل ممنوع کردن ورود طلیب و عمر به اراضی اشغالی انتقاد کردند، ترامپ در توئیتی به آنها حمله کرد.

ترامپ عنوان کرد: "دموکراتهای مجلس نمایندگان آمریکا خواستار اقدام علیه اسرائیل هستند چون اسرائیل با دو (یا شاید چهار) نفری که صحبتهای بد غیرقابل تصوری درباره آن و درباره اسرائیلی‌ها زدند مقابله کرده است. دموکراتها چنین انزجاری نسبت به اسرائیل دارند. چه اتفاقی افتاده است؟ این چهار نماینده چهره جدید حزب دموکرات هستند."

ترامپ همچنین گفت، اوکازیو کورتز به طلیب و ایلهان عمر به خاطر توجه رسانه‌ها به آنها از بابت ممنوع شدن ورودشان به اسرائیل حسادت می‌کند.

روز پنجشنبه گذشته، اسرائیل ورود رشیده طلیب و ایلهان عمر را به فلسطین اشغالی تنها به خاطر حمایتشان از جنبش تحریم و محروم سازی اسرائیل به خاطر سیاستهایش، ممنوع اعلام کرد.

با این حال کمی بعد از آن اسرائیل اعلام کرد تحت شرایط محدودیت‌آمیزی به رشیده طلیب اجازه آمدن به اراضی اشغالی به منظور دیدار با مادربزرگش را می‌دهد اما او بعداً به منظور تاکید بر مخالفتش با سیاستها و محدودیتهای اعمال شده از سوی اسرائیل از رفتن به این سفر برای دیدار با مادربزرگش منصرف شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.