مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا سه‌شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفت: گمان می‌کنم رئیس‌جمهوری آمریکا وقتی گفت ما از دموکراسی و آزادی حمایت می‌کنیم، دقیقا مطلب را بیان کرده است. عمیقا خواستار آن هستیم تا اطمینان حاصل کنیم آن مردمان که با درخواست‌هایی اعتراض می‌کنند، بتوانند به راحتی از آزادی سخن بگویند.

پامپئو گفت، این اعتراضات که بیش از دو ماه است ادامه دارد باید به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود و دولت چین باید به حق آنها احترام بگذارد.

معترضان دموکراسی‌خواه یکشنبه تجمع گسترده‌ای برگزار کردند که بر خلاف هفته‌های گذشته به درگیری خشونت‌بار با پلیس کشانده نشد. معترضان با تلاش‌های پکن برای تشدید کنترل بر این شهر مخالف هستند.

وزیر خارجه آمریکا هم مانند دونالد ترامپ، اعتراضات هنگ‌کنگ را به مناقشه تجاری میان آمریکا و چین مرتبط کرد. او گفت: ضرورت دارد که چین به وعده‌هایش عمل کند. یکی از چالش‌ها در توافق تجاری این است که شما اطمینان حاصل کنید که چین واقعا به تعهداتی که می‌دهد عمل می‌کند. در هنگ‌کنگ، دولت چین وعده داد که درک اصلی مبنی بر این است که یک کشور با دو سیستم خواهد بود و آنها باید به این قول عمل کنند.

پامپئو همچنین گفت، آمریکا بابت آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی نگران است و ابراز امیدواری کرد که این روند متوقف شود. او همچنان امیدوار است که گفت‌وگوها با پیونگ‌یانگ از سر گرفته شود. پامپئو تاکید کرد: با آن سرعتی که انتظار داشتیم به پای میز مذاکره بازنگشتیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.