نشست سران گروه ۷ از ۲۴ تا ۲۶ اوت (دوم تا چهارم شهریور) در شهر ساحلی «بیاریتز» فرانسه برگزار می‌شود. سران فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا، انگلیس، ژاپن و آمریکا در این نشست حضور دارند. علاوه بر «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا سران هند، استرالیا، اسپانیا، روآندا و برخی کشورها و نهادهای دیگر نیز به این گردهمایی دعوت شده‌اند.

ترامپ از روز شنبه تا دوشنبه در فرانسه حضور دارد و قرار است دیدارهایی با سران انگلیس، فرانسه، آلمان، ژاپن، هند و کانادا داشته باشد. رویترز نوشته، پیام ترامپ به رهبران گروه ۷ این است که «بیشتر شبیه آمریکا باشید.»

وی در جریان دیدارهایی که با سران کشورهای گروه ۷ در فرانسه خواهد داشت، سیاست‌های اقتصادی دولتش را در اولویت قرار داده و بر آنها تاکید خواهد کرد.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند ترامپ به متحدان واشنگتن خواهد گفت تا برای غلبه بر مشکلات موجود در اقتصاد جهانی مدل آمریکایی را الگوی خود قرار دهند.

رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، نوشت ترامپ سعی خواهد کرد برای مدل اقتصادی خودش بازاریابی کند. مدل مورد نظر او شامل کاهش مالیات‌ها و مقررات‌زدایی در عرصه اقتصاد است.

این مقام افزود: شنیده‌اید که رئیس جمهوری در آمریکا دستور کاری را در پیش گرفته که از رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال حمایت می‌کند. شما شاهد نرخ‌های رشد اقتصادی در آمریکا بوده‌اید؛ نرخ‌هایی که تا چند سال پیش تصور نمی‌کردید رسیدن به آنها امکان‌پذیر باشد. این اتفاق در اروپا رخ نداده و نرخ رشد اقتصادی ثابت مانده است.

این مقام همچنین تاکید کرد ترامپ به همتایان خود در گروه ۷ خواهد گفت که چگونه بازارهای اروپا، ژاپن و کانادا را باز کنند تا شرکت‌های آمریکایی زمینه فروش کالاها و خدمات خود را داشته باشند و در عین حال اقتصاد متحدان نیز پابه‌پای اقتصاد آمریکا رشد کند.

اما این گفت‌وگوها با دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی همراه است زیرا سیاست‌های تجاری ترامپ تاکنون موجب تنش در روابط آمریکا با بسیاری از اعضای گروه ۷ هفت شده است.

مسئولان آمریکایی می‌گویند که ترامپ با «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز ملاقات می‌کند و از اقدام تازه پاریس برای وضع مالیات بر خدمات شرکت‌های دیجیتالی ابراز نارضایتی خواهد کرد. ترامپ تهدید کرده که در پاسخ به این اقدام بر نوشیدنی‌های الکلی وارداتی از فرانسه تعرفه اعمال خواهد کرد.

دیدار با «بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز جزو برنامه‌های ترامپ در فرانسه است. این اولین دیدار دو طرف پس از آغاز نخست وزیر جانسون به شمار می‌آید و دو طرف در مورد توافق تجاری دو کشور بعد از خروج لندن از اتحادیه اروپا صحبت خواهند کرد.

اما نکته اختلافی دیگری که بر ملاقات‌های ترامپ و سایر رهبران گروه ۷ سایه خواهد انداخت تمایل رئیس جمهوری آمریکا برای بازگرداندن روسیه به این گروه و تبدیل آن به گروه ۸ است.

رویترز نوشت احتمال می‌رود که این موضوع در نشست سران گروه ۷ مطرح شود اما در مورد آن رای‌گیری نخواهد شد. این در حالی است که ترامپ هفته جاری پیشنهاد رای‌گیری در این خصوص را مطرح کرده بود.

رای‌گیری در این زمینه مستلزم آن است که روسیه رسما درخواستی برای بازگشت به گروه ۸ ارائه دهد اما این کشور تاکنون چنین درخواستی نداشته است.

پس از آنکه شبه‌جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ به روسیه ضمیمه شد مسکو از گروه ۸ کنار گذاشته شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.