موضوع نصب کارتخوان توسط پزشکان این روزها به اخبار داغ رسانه‌ها تبدیل شده است، موضوعی که شاید منشأ آن را بتوان به خبرهای منتشر شده در زمینه فرار مالیاتی پزشکان جست‌وجو کرد. موضوع از آنجا آغاز شد که برخی از رسانه‌ها به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای‌اسلامی آمار و ارقام نوجومی را درباره فرار مالیاتی این قشر از جامعه منتشر و عنوان کردند که پزشکان ۶هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند. موضوعی که همان وقت از سوی وزیر بهداشت و برخی از نمایندگان مجلس تکذیب شد.

 

سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، هفتم مردادماه علی رستم پور مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی با اشاره به بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه ۹۸ گفت: «صاحبان محترم حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی تا ۲۳ مردادماه مهلت دارند در نظام سامانه فروش و استفاده از پایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) ثبت نام کنند. تمام صاحبان حرف و مشاغل یاد شده مکلفند حداکثر تا تاریخ ۲۳ مرداده ماه ۱۳۹۸ برای ثبت درخواست تخصیص شماره شناسه پایانه فروشگاهی (کارت‌خوان) به درگاه عملیات الکترونیکی سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی الکترونیکی https://tax.gov.ir مراجعه و مبادرت به ثبت مشخصات دستگاه کارتخوان خود کرده و در اولین ماه پس از دریافت شناسه مذکور از طریق پیامک تلفنی نسبت به بهره‌برداری از آن اقدام کنند».

پس از انتشار این خبر جامعه پزشکی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و اعلام کردند که این موضوع تبعیض بوده و از این قانون حمایت نمی‌کنند. و با ارسال نامه‌هایی به سازمان نظام پزشکی و سازمان امور مالیاتی بر نحوه اجرای قانون اعتراض کردند.

 

همزمان با اعتراض اغلب پزشکان برای ثبت نام در نظام سامانه فروش و استفاده ازپایانه فروشگاهی(کارتخوان بانکی) مدیرکل دفتر تنظیم مقررات و برون سپاری سازمان امور مالیاتی از تمدید ثبت‌نام کارتخوان تا ۳۱مرداد خبر داد و پس از گذشت چند روز این مهلت تا ۱۵ شهریور ماه تمدید شد.

اما روز گذشته در فضای مجازی نامه درخواست رئیس سازمان نظام پزشکی خطاب به رئیس کل سازمان امور مالیاتی در فضای مجازی دست به دست شد، نامه‌ای که در آن به موضوع آموزش استفاده از پایانه فروشگاهی و آماده نبودن زیرساخت‌های آن اشاره شده بود؛ عده‌ای در فضای مجازی به انتقاد از این نامه پرداختند و این موضوع را بهانه‌جویی پزشکان برای فرار از نصب کارتخوان عنوان کردند.

برای بررسی دلایل مقاومت پزشکان با موضوع نصب پایانه فروشگاهی با تعدادی از اعضای سازمان نظام‌پزشکی به گفت‌وگو نشستیم.

مخالف نصب کارتخوان نیستیم

جواد مولایی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره نامه اخیر رئیس سازمان نظام پزشکی به سازمان امور مالیاتی درباره آموزش پزشکان توضیح داد: باید توجه داشته باشیم که اغلب پزشکان در مطب‌های خود اقدام به نصب کارتخوان کرده‌اند اما بحث کارتخوان و پایانه فروشگاهی دو موضوع مجزا است.

وی افزود: پایانه فروشگاهی قرار است طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان امور مالیاتی صورت گرفته به این سازمان متصل باشد تا بلافاصله پس از انجام هر تراکنش مالیات مدنظر کسر شود.

مولایی افزود: جامعه پزشکی به هیچ وجه از نصب کارتخوان در مطب ناراضی نیستند بلکه گلایه آنها از تبعیض ایجاد شده بین انها با سایر اصناف است.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی تصریح کرد: توجه داشته باشیم که در حال حاضر زیرساخت‌های سامانه فروشگاهی و اتصال آن به سازمان مالیات فراهم نشده است لذا تا تاریخ ۱۵ شهریور ماه به پزشکان فرصت داده شد تا برای اتصال کارتخوان به سامانه فروشگاهی اقدامات لازم را انجام دهند؛ همچنین طبق تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد دوره‌های آموزشی به صورت حضوری و مجازی درخصوص نحوه اتصال کارت‌خوان برای پزشکان برگزار شود.

وی با بیان اینکه کارتخوان سایر فروشگاه‌ها به سازمان امور مالیاتی متصل نیست و آن‌ها به صورت آنی مالیات پرداخت نمی‌کنند گفت: دریافت مالیات از پزشکان درحالی صورت می‌گیرد که تعرفه‌های آنها سال جاری رشد چندانی نداشته است در حالی که اجاره بها حقوق پرسنل و همچنین هزینه خرید تجهیزات با رشد چند برابری مواجه بوده است که این موضوع باعث گلایه پزشکان شده است.

کلاس‌های آموزشی لغو شده است

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: موضوع نامه اخیر سازمان نظام‌پزشکی مساله ا موزش و عدم آمادگی زیرساخت‌ها برای اتصال کارتخوان‌ها به سازمان امور مالیاتی بوده است.

وی افزود: با هماهنگی که با سازمان امور مالیاتی داشته‌ایم مقرر شد تا مبانی آموزشی برای پزشکان ارائه شود که متاسفانه برخی از ادارات مالیاتی اعلام کردند که پزشکان باید برای آموزش ثبت‌نام کنند و هزینه‌ای را بپردازند که ما اعتقادی به ارائه آموزش در این زمینه نداریم و این موضوع را به سازمان امور مالیاتی اعلام کردیم.

جهانگیری ادامه داد: پس از ارائه توضیحات و جلساتی که با نمایندگان سازمان امور مالیاتی داشتیم بحث آموزش پزشکان لغو شده است به دلیل این که ثبت کارتخوان در سامانه تنها با ثبت یک کد صورت می‌گیرد و این اقدام طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی در حال انجام است و آموزش این موضوع نیز به صورت یک فایل آموزشی روی سایت سازمان نظام پزشکی قرار دارد.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: سازمان نظام پزشکی مخالف دریافت هزینه و ارائه آموزش به پزشکان بوده به دلیل اینکه مقرر شده است هرگونه آموزشی در این حوزه به صورت رایگان در اختیار پزشکان قرار بگیرد. هرچند که ماجرای نصب کارتخوان نیازمند آموزش خاصی نیست.

جهانگیری گفت: با جلساتی که با بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی داشتیم مقرر شد که به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها بحث نصب کارتخوان در مطب پزشکان تا ۱۵ شهریور ماه تمدید شود.

وی توضیح داد: براساس مصوبه هیات دولت تمام صنوف برای شفاف‌سازی موظف هستند که پایانه فروشگاهی خود را به سازمان امور مالیاتی متصل کنند که در این فراخوان جامعه پزشکی در اولیت قرار گرفت.

وی دلیل گلایه پزشکان را از این موضوع ایجاد تبعیض عنوان کرد و گفت: جامعه پزشکی همواره به اجرای قانون پایبند بوده است و به دلیل اینکه این موضوع نیز مصوبه قانونی است آن را اجرا خواهد کرد و هیچگونه مقاومتی برای نصب کارتخوان وجود ندارد.

جهانگیری تاکید کرد: براساس قانون اساسی تبعیض و مجزا کردن یک قشر صحیح نیست و ما نیز به این موضوع انتقاد داریم.

وی درخصوص نصب نکردن پایانه فروشگاهی توسط تعدادی از پزشکان نیز توضیح داد: این افراد معمولا تراکنش کمی دارند و برخی نیز تمایلی به نصب کارتخوان نداشته‌اند که این موضوع پیگیری خواهد شد و قانون باید اجرایی شود.

به گزارش فارس، حال با توجه به تمدید مهلت نصب پایانه فروشگاهی باید منتظر ماند و دید آیا زیرساخت‌های این کار تا نیمه شهریورماه آماده خواهد شد یا سازمان امور مالیاتی مجددا این زمان را تمدید خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.