«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد خروج سئول از معاهده اشتراک اطلاعات نظامی بین دو کشور در شرایطی که اقدامات کره شمالی تهدیدی برای هردو کشور محسوب می‌شود، به اعتماد دوجانبه صدمه خواهد زد.

آبه این سخنان را روز جمعه، پیش از ترک توکیو به مقصد فرانسه به قصد شرکت در نشست گروه ۷ اظهار داشت.

آبه گفت: «به هماهنگی نزدیک با آمریکا برای اطمینان از صلح و ثبات در منطقه و [حفظ] امنیت ژاپن ادامه خواهیم داد».

معاهده اشتراک اطلاعات نظامی بین ژاپن و کره‌ جنوبی در سال ۲۰۱۶ بین دو کشور امضا شد تا بتوانند تحرکات موشکی و نظامی کره‌ شمالی را زیر نظر بگیرند. اقدامی که با استقبال آمریکا همراه بود.

اما با بروز اختلافات جدی بین سئول و توکیو، کره جنوبی روز پنجشنبه خروج خود از این معاهده به‌صورت یک‌جانبه را اعلام کرد.

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در واکنش به خروج کره جنوبی از معاهده اشتراک اطلاعات نظامی با ژاپن گفت از این تصمیم «نا امید» شده است.

«کیم هیونگ چونگ» معاون مشاور امنیت ملی کاخ آبی( دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی) روز جمعه گفت سئول «به‌صورت فعالانه از کانال سه‌جانبه اشتراک اطلاعات با [حضور] آمریکا به‌عنوان واسطه استفاده می‌کند».

ریشه این اختلافات تجاری به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

ژاپنی‌ها در پاسخ، صادرات نیمه رساناهای ضروری برای تولید کالاهای تکنولوژیک کره‌جنوبی را قطع کردند که موجب شد سئول سفیر ژاپن را احضار کرده و توکیو را به نقض قوانین بین‌المللی و استفاده از تجارت به عنوان عاملی در برابر حکم دادگاه متهم کند.کره جنوبی نیز متقابلاً ورود بسیاری از کالاهای ژاپنی به این کشور را تحریم کرد

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.