رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار کرد: با توجه به اینکه امسال تابستانی نسبتا گرم و گسترده را پشت سر گذاشتیم، وضعیت تامین برق در کشور به خوبی مدیریت شد و آن هم به این دلیل بود که در ۱۲ استان کشور توانستیم ۱۵ واحد نیروگاهی را با ظرفیت حدود ۳۸۰۰ مگاوات وارد مدار کنیم.

او اضافه کرد: البته هدف‌گذاری ما حدود ۵ هزار مگاوات ظرفیت بود، اما به دلیل محدودیت‌های ارزی امکان افزایش بیش از این میزان وجود نداشت و مابه التفاوت آن را از نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که به لطف خدا به دلیل بارش‌های خوبی که امسال داشتیم این امکان فراهم شد.

اردکانیان بیان کرد: برای نخستین بار در طول تاریخ صنعت برق، ​ توانستیم از طریق اجرای ۱۱ برنامه مدیریت مصرف، حدود ۳۸۰۰ مگاوات را در اوج زمان بار، صرفه‌جویی کنیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه مجموع برنامه‌های مدیریت مصرف امسال باعث شد رشد بار (رشد تقاضا برای دریافت برق) ​ ۵.۲ درصدی ۱۰ سال گذشته که هر سال افزایش می‌یافت کنترل شود، گفت: در تابستان امسال نه تنها هیچ وقفه‌ای در فرآیند تولید پیش نیامد، بلکه صنعت برق توانست ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت انرژی بیشتر را به بخش صنعت ارائه کند.

او اضافه کرد: امسال برای نخستین بار بیش از ۴۰ تالاب عمده کشور حدود ۵۰ تا ۱۰۰ درصد آبگیری و مخازن آب شرب کشور به شکل بی‌سابقه‌ای از منابع آب شیرین برخوردار شد.

 

اردکانیان گفت: در پرتو این امکانات آبی که برای ما فراهم شد توانستیم طرح‌های آبی را سرعت دهیم به نحوی که در یک سال گذشته ۱۱ سد بزرگ کشور به بهره‌برداری رسید، بیش از یک میلیون مشترک آب شهری در این بازه زمانی اضافه شد و این امکان را پیدا کردیم که شش تصفیه خانه بزرگ آب و ۳۱ تصفیه خانه فاضلاب را وارد مدار بهره برداری کنیم.

او با اشاره به اینکه تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تنها چهار تصفیه‌خانه فاضلاب در سطح کشور به بهره‌برداری رسیده بود، افزود: تصفیه‌خانه فاضلاب یک شاخص توسعه یافتگی است؛ به این معنا که نه تنها می‌توانیم فاضلاب را تصفیه و از آن دوباره در صنعت، فضای سبز و نظایر آن استفاده کنیم، بلکه در ارتقای بهداشت عمومی نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وزیر نیرو ادامه داد: در حال حاضر تعداد چهار تصفیه‌خانه فاضلاب پیش از انقلاب به ۲۳۰ تصفیه‌خانه فاضلاب افزایش یافته است.

اردکانیان ادامه داد: فقط در یک سال گذشته، ​ تعداد ۳۱ تصفیه‌خانه وارد مدار بهره‌برداری شده و تا پایان امسال، هر هفته یک تصفیه‌خانه فاضلاب به بهره‌برداری خواهد رسید.

او بیان کرد: در یک سال گذشته حدود ۱۵۱۱ روستا با جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شبکه آب شرب سالم و پایدار متصل شده و حدود ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی مجهز شده است.

وزیر نیرو افزود: تا پایان امسال حدود ۲۲۷ طرح بزرگ شامل نیروگاه، سد، تصفیه‌خانه فاضلاب، تصفیه‌خانه آب، پروژه‌های شیرین سازی آب و شبکه‌های آبیاری و زهکشی در استان‌های مختلف کشور با ۳۳ هزار میلیارد تومان اعتبار افتتاح خواهد شد.

اردکانیان گفت: وزارت نیرو در سال جاری، عملیات اجرایی ۲۲ طرح جدید در صنعت آب و برق از جمله هشت نیروگاه حرارتی، پنج تصفیه خانه بزرگ فاضلاب و سه تصفیه خانه بزرگ آب را با اعتباری بالغ بر ۴۳ میلیارد تومان آغاز خواهد کرد.

او افزود: در مجموع تا پایان سال ۱۳۹۸ طرح‌های بخش آب و برق با حدود ۷۶ هزار میلیارد تومان افتتاح یا کلنگ زنی خواهند شد که در نوع خود بی نظیر است.

همچنین وزیر نیرو گفت و گو با رادیو سراسری ابراز کرد: عرضه برق در بورس انرژی یکی از هدف گذاری‌هایی است که از مدت‌ها قبل در برنامه‌های کلان کشور بوده و همچنان انجام می‌شود.

او  افزود: آنچه مهم است اینکه بتوانیم برای پایداری صنعت برق، سازوکار قیمت‌ها را اصلاح کنیم، ولی در این زمینه هم اکنون امکانات خوبی وجود دارد و امسال عرضه برق در بورس انرژی رونق بیشتری خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.