به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات امنیت عمومی در شهر شنژن از آزاد شدن "سیمون چنگ منکیت" پس از ۱۵ روز بازداشت خبر دادند.

دستگیری این کارمند محلی کنسولگری بریتانیا، منجر به تشدید مجدد تنش‌ در هنگ‌کنگ شده بود؛ این دولت‌شهر برای ماه‌ها شاهد تظاهرات ضد دولتی بوده است که در تازه‌ترین آن‌ها، معترضان امروز به تظاهرات علیه طرح جدید "چراغ‌های هوشمند" پرداختند. این طرح، باعث شده تا فعالان این دولت‌شهر نیمه‌مستقل به وجود دوربین و نرم‌افزارهای شناسایی چهره در داخل چراغ‌ها ظن ببرند.

طبق اعلام اداره امنیت عمومی "لاوهو"، از مناطق شهر شنژن، این کارمند کنسولگری به علت "نقض قوانین سرزمین اصلی چین" بازداشت شده بود و "به اقدامات غیر قانونی خود اعترف کرده است". جزئیات بیشتری از سوی این نهاد ابلاغ نشده است.

"چنگ" که پس از سفر کاریش به چین ناپدید شده بود، به گفته دولت چین به دلیل "نقض مقررات نظم عمومی" دستگیر شده بود.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه بریتانیا، آزادی وی را تصدیق کرده است. او می‌گوید: "ما از آزادی سیمون چنگ استقبال می‌کنیم و خوشحالیم که او به خانواده‌اش ملحق شده است". به گفته این سخنگوی وزارتخانه، چنگ و خانواده‌اش خواستار "حریم شخصی" شده بودند.

چنگ که مسئول امور سرمایه‌گذاری و تجارت دولت اسکاتلند است، گذرنامه دیپلماتیک نداشته و از کارمندان محلی کنسولگری به شمار می‌رود.

گلوبال‌تایمز، یک نشریه متعلق به حزب کمونیست [چین] روز پنج‌شنبه گفته بود که چنگ، به جرم "اغفال روسپیان" تحت بازداشت بوده است. چین، اغلب از اتهامات اخلال در نظم عمومی علیه سیاست‌مداران استفاده می‌کند و از اتهام اغفال روسپیان نیز در همین راستا گاها بهره جسته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.