حشمت الله فلاحت پیشه در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس به دیدارهای اخیر ظریف و مکرون اشاره کرد و گفت: پیشنهاد آقای مکرون به جمهوری اسلامی ایران دو بخش اصلی دارد؛ شارژ مالی اینستکس و تجدید معافیت هایی در زمینه فروش نفت.

وی گفت: این پیشنهادها در آن حد ارزش ندارد که مانع گام سوم جمهوری اسلامی ایران شود. ولی به هر حال موضوع  ایران را در نشست گروه هفت در دستور حفظ خواهد کرد. به گونه ای که ترامپ نتواند نقشی دیگر و تنش تازه ای را در این میان ایجاد کند. اگر چه تنش هسته ای هنوز حل نشده است، اما راهبر جمهوری اسلامی ایران در تغیر ماهیت تنش موجب سردرگمی دشمن شده است.

فلاحت پیشه افزود: تکیه بر مقاومت داخلی، مدیریت دیپلماسی جهانی و عدم نقض مقررات بین المللی، و پرهیز از ورود به کمین گاه های دشمنان جمله ابعاد مهم این راهبرد است. اکنون باید چند اقدام در دستور کار قرار گیرد. یک کاهش تنش با همسایگان و توجه به دغدغه های آن ها، این کشورها از زمان انهدام پهپاد آمریکایی بهتر از گذشته، واقعیات منطقه را درک می کنند و از آن زمان وارد تنش تازه ای با ایران نشده اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: با یک طرح ابتکاری فضای تازه ای را در روابط با آنان ایجاد کرده اند. ضمن احترام به جناب دکتر ظریف معتقدم اکنون «گروه بی» دچار سردرگمی و فروپاشی شده است. باید روابط متفاوتی را با امارات و حتی عربستان تعریف کرد. و در آن ایفای نقش امثال نتانیاهو و بولتون دشوار نمود.

وی گفت: از سوی دیگر گام سوم باید کمتر از گذشته برداشته شود. انتظار می رفت مختصات این گام از طریق مکرون به اطلاع سران گروه هفت برسد و بیش از این نباید زمان به ضرر ایران کشته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.