به گزارش رسانه های ترکیه در روز یکشنبه، وزارتخانه مذکور تصاویری از این پرواز را نیز همراه با این خبر منتشر کرده است.

سخنگوی پنتاگون نیز با تأیید این خبر، نخستین پروازجنگنده های مرکز عملیات مشترک ترکیه-آمریکا برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه با حضور فرماندهان دو طرف را نقطه عطفی در روابط دو کشور دانست.

شان رابرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نخستین پرواز شناسایی فرماندهان آمریکا و ترکیه در یک هواپیما در راستای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه را نقطه عطف عنوان کرد.

وی تاکید کرد: این نقطه عطف پس از تشکیل مرکز عملیات مشترک در اوایل این هفته حاصل شده است.

رابرتسون افزود: این امر نشان دهنده تعهد ما برای اقدام در راستای نگرانی های مشروع ترکیه در خصوص امنیت مرزهای جنوبی و ممانعت از ظهور مجدد داعش با تامین امنیت در شمال شرق سوریه است.

سخنگوی پنتاگون بدون ذکر نام گروه ی.پ.گ/پ.ک.ک و عنوان کردن نیروهای دموکراتیک سوریه تصریح کرد: ائتلاف (ضد داعش) و شرکای آن باید بر سر نابودی کامل داعش تمرکز کنند.

اظهارات وزیر دفاع ترکیه در حالی بیان می شود که ارتش این کشور در دو عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) با همکاری گروه های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله  شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرده است.  

دولت سوریه با اشغالگر خواندن دولت ترکیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، بارها خواستار خروج نیروهای ارتش ترکیه از خاک سوریه شده است.  

آنکارا در هفته های اخیر شمار زیادی از نیروهایش را در مرز سوریه مستقر و تهدید کرد که به نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه حمله خواهد کرد. پس از تهدید ترکیه به حمله، مذاکرات میان آمریکا و آنکارا شروع شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی اعلام کرد که نتیجه مذاکرات با آمریکا درباره ایجاد منطقه امن، هرچه باشد، آنکارا در تخریب گذرگاه های متعلق به کردها در شرق سوریه مصمم است.

وی پس از گفت وگو با طرف آمریکایی، اظهار کرد: بر سر ایجاد مناطق امن در شمال سوریه به همراه تأسیس یک مرکز عملیات مشترک با آمریکایی ها به توافق رسیدیم.

ترکیه همواره نسبت به تحولات شمال سوریه ابراز نگرانی کرده و خواستار قطع روابط آمریکا با نیروهای کُرد موسوم به «ی.پ.گ» شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.