ازدواج و هزینه های آن همواره از بحث‌هایی بودند که به موازات یکدیگر مطرح می شدند و حالا که شرایط اقتصادی کشور سخت تر شده، برگزاری یک مراسم ازدواج ولو ساده نیز مشکل تر از گذشته شده است.

 تغییر سبک زندگی تحت تاثیر کاهش تعداد فرزندان و تلاش والدین طبقه متوسط برای تامین حداکثری ملزومات زندگی فرزندان سبب شده است مفهوم جهیزیه در این سال ها تغییراتی فراوانی را نسبت به گذشته تجربه کند . مروری بر اسناد و مکتوبات به جا مانده نشان می دهد چند دهه قبل جهیزیه ، ملزومات اولیه زندگی نظیر لوازم پخت و پز، رختخواب، فرش و ... را در بر می گرفت اما امروزه یخچال و فریزر و ماشین لباسشویی و ظرفشویی و سرویس خواب و فرش و مبلمان و انواع وسایل نوظهور در پخت و پز مانند ماکروفر، چرخ گوشت و ... در کنار اجاق گاز و ... یک جهیزیه حداقلی را تشکیل می‌دهد. 

افزایش دو و نیم برابری قیمتها

سید مرتضی میری، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی که از فعلان قدیم این صنف است، در رابطه با هزینه های حداقلی و حداکثری ازدواج به خبرآنلاین گفت: قبل از ورود به موضوع میزان هزینه باید اشاره کنم که رفتار مردم در خرید اندکی نسبتب ه گذشته تغییر کرده است، تا یک سال قبل انواع و اقسام کالاهای نوظهور مانند اسفند دود کن و تخم مرغ پز و همزن و بخارپز و ... توسط خانواده ها برای جهیزیه خریداری می شد اما با رشد شدید قیمت ها تعداد اقلام کم و هزینه ها افزایش یافته است. 

وی گفت: هر چند رفتار عمومی مردم در این حوزه تغییر کرده اما چه در مورد حداکثر و چه در مورد حداقل بحث‌ها فراوان است و من فکر نمی کنم بشود خیلی سقف و کف تعیین کرد. مثلا طبقه ای هستند که برای خرید جهیزیه به دوبی می روند و یخچالی به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان می‌خرند ؛بعد هم از طریق قاچاقچی آن را به تهران می آورند. پس به نوعی سقف مطلق را نمی توانیم تعیین کنیم.

حداقل هزینه جهیزیه ۴۰ میلیون تومان

میری تاکید کرد: با همه این موارد و در حالتی که برای بخش زیادی از مردم جهیزیه آبرومند از نان شب هم واجب تر است،از این رو با وجود کاهش شدید خرید و فروش لوازم خانگی از سوی مردم عادی، مردم همچنان برای خرید جهیزیه مراجعه می کنند . 

 وی گفت: بررسی ها نشان می دهد حداقل هزینه‌های تامین یک جهیزیه متعارف با اقلام ایرانی و در دسترس ۴۰ میلیون تومان است. البته در ماه های گذشته برخی لوازم خانگی دست دوم تمیز نیز برای جهیزیه خواهان پیدا کرده اند به این ترتیب که در محدوده خیابان مازندران، برخی مغازه ها، به جای اقلام آکبند، کالاهای دست دوم تمیز را برای جهیزیه عرضه می کنند و به دلیل قیمت پایین تر این کالاها خریداران فراوانی دارند. 

 به گفته وی در این صورت با حدود بیست میلیون تومان نیز می توان جهیزیه تهیه کرد و البته نوع کالاها نیز در این قیمت دخیل است، به عنوان مثال برهی بره جای ماشین لباسشویی اتوماتیک ، ماشین سطلی خریداری می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند. 

 رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: اکنون حداقل قیمت برای یک لباسشویی نو اتوماتیک حدودا دو و نیم میلیون تومان است ولی نرخ انواع گران آن به ۱۸ میلیون تومان می رسد. از سوی دیگر یک یخچال و فریز خوب حداقل چهار تا چهار و نیم میلیون تومان است ولی مدلهای بسیار گران تر از این نیز در بازار وجود دارد در نتیجه قیمت حداکثری آن با لوازم خوب و نه لوکس، به ۵۰۰ میلیون تومان می رسد.

رکود شدید در بازار لوازم خانگی 

گزارش های میدانی نشان می دهد خرید و فروش لوازم خانگی با رکودی شدید و قابل توجه روبروست ؛ فعالان بازار می گویند مدتهاست با مشتری معمولی که در صدد تبدیل به احسن کالاهای مصرفی آشپزخانه است، روبرو نیستند . 

یکی از فعالان بازار در پاسخ به این سئوال که خرید کالا برای جهیزیه کامل چقدر آب می خورد؟ گفت: این روزها جنس ما جور نیست، برای جور شدن جنی باید به چندین مغازه مراجعه کنید ، البته کار و بار کسانی که زا بانه کالا میاورند بسیار پررونق است و خیلی ها به جای خرید از ما ترجیح می دهند با این افراد طرف شوند، با قاچاقچیان. 

 وی با تاکید بر اینکه ارزان تر بودن کالاهای وارداتی از بانه انگیزه ها را بالا برده است، ادامه داد: طبیعی است که فروشندگان لوازم خانگی به دلیل قانونی بودن شکل واردات اقلام خارجی و گارانتی و هزینه‌های ناشی از اجاره مغازه و ... مجبورند به قمیت بالاتری کالا را عرضه کنند اما کاسب های بانه این روزها وضعیت خوبی پیدا کرده اند. 

این فعال بازار لوازم خانگی در مورد کاهش خرید و فروش لوازم خانگی گفت: به واقع نارضایتی در میان فعالان بسیار زیاد شده به گونه ای که در اتحادیه اغلب فروشندگان از وضعیت موجود نگران هستند. البته هنوز آمار دقیقی از خرید و فروش نداریم ولی خود من هم با کاهش شدید مشتری مواجه شدم. من به همراه دو پسرم سه مغازه داریم، اما شبها گاهی از مجموعه این فروشگاهها نهایتا دو قلم جنس فروختیم. کاهش قدرت خرید مردم مشهود است و این در حالی است که مغازه خود من در محله نسبتا مرفه شهر در خیابان شریعتی حوالی میرداماد است. 

وضعیت کالاهای ایرانی در بازار

فعالان بازار می گویند کالاهای ایرانی مشتریان تضمین شده خود را دارند اما اقلام قاچاق به دلیل کمتر بودن قیمت ، گوی سبقت را می ربایند و بسیاری ترجیح می دهند این اقلام را خریداری کنند. یکی از فعالان این بازار در منطقه امین حضور گفت: موضوع خیلی ساده است، وقتی کالاهای ایرانی پیش فروش شد، به سرعت از آن استقبال کردند، همین حالا هم اعطای تسهیلات خرید می تواند کالای ایرانی را در سبد خرید جای دهد خصوصا برای مشتریان خاصی که جهیزیه می خرند ، به نظر می رسد فرصت کنونی برای تقویت تولید ایرانی فرصتی مناسب است که نباید ان را از دست داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.