به گزارش بلومبرگ، ترامپ امروز در شهر بیاریتز فرانسه خواستار ورود پوتین به اجلاس گروه ۷ سال آینده شد. او بارها در گذشته از اعضای این اجلاس خواسته بود تا روسیه نیز وارد گروه شود و نام این گروه به گروه ۸ تغییر پیدا کند ولی اعضاء گروه ۷ مانع بازگشت دوباره پوتین و روسیه به این گروه شدند.

آمریکا میزبان گروه ۷ سال آینده است و از هم اکنون پوتین را به عنوان مهمان به این اجلاس دعوت کرده است و پوتین نیز در پاسخ به این اقدام ترامپ گفته است که اگر دعوتی صورت گیرد حتما آن را در نظر خواهد گرفت.

ترامپ ایده حضور پوتین در اجلاس گروه ۷ را هفته گذشته مطرح کرد و گفت:" به نظر من حضور پوتین در گروه ۷ این اجلاس را بسیار کارآمد تر خواهد کرد و شاید در سال آینده این گروه دوباره به گروه ۸ تبدیل شود و اگر کسی به غیر از من این فکر را مطرح کرده بود من حتما با او موافقت می کردم."

گروه۸ از سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که روسیه در اعتراض به الحاق کریمه از این گروه خارج شد به گروه۷ تغییر نام داد. در این بین برخی از کشورها بدون اینکه عضو اصلی این گروه باشند به عنوان ناظر در آن جا شرکت خواهند کرد به عنوان مثال در اجلاس گروه۷ امسال کشورهای اسپانیا، هند، استرالیا و شیلی به عنوان مهمان حضور داشتند.

کشورهای آلمان، فرانسه و کاندا حضور دوباره روسیه را در اجلاس گروه۷ رد کردند و از نظر آنها این اتفاق تا زمانی که خصومت ها در اوکراین ادامه دارد شدنی نخواهد بود.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته در این خصوص گفت:" بازگشت روسیه به اجلاس بدون وضع شروط شدنی نخواهد بود."

 

دونالد توسک رئیس شورا اروپایی در این خصوص گفت:" ما می توانیم با حضور روسیه بدون در نظر گرفتن شرایط خاص در گروه۷ موافقت کنیم ولی ترجیح می دهیم که به جای روسیه اوکراین به این اجلاس راه پیدا کند."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.