پرونده هسته‌ای ایران، برگزیت و تجارت بین الملل سه محور اصلی گفتگو‌های سران جی ۷ در نشست اخیر می‌باشد؛ بنابراین می‌توان گفت که ایران یکی از محور‌های گفتگو در نشست سال ۲۰۱۹ جی ۷ است.

به گزارش تابناک اقتصادی، این روز‌ها یکی دیگر از نشست‌های مهم جهان در شهر ساحلی بیاریتز فرانسه در حال برگزاری است و این نشست سه روز به طول خواهد انجامید. نشستی که به "گروه هفت" یا "جی ۷" شناخته می‌شود و چهل و پنجمین دوره خود را تجربه می‌کند. گروه هفت در واقع یک سازمان بین المللی است. معمولاً در این نشست‌های گروه هفت، موضوعات مهم بین المللی و مباحث جهانی به بحث گذاشته خواهد شد.  

چرا این نشست با عنوان "گروه هفت" شناخته می‌شود؟

ایده نخستین برگزاری چنین نشستی در سال ۱۹۷۵ میلادی از سوی والری ژیسکار دیستین، رئیس جمهور وقت فرانسه و هلموت اشمیت صدراعظم وقت آلمان غربی مطرح شد. این دو رهبر اروپایی، از چهار کشور دیگر دعوت کردند تا با یکدیگر یک نشست اقتصاد جهانی را برگزار کنند. آن چهار کشور عبارت بودند از: بریتانیا، ایتالیا، ژاپن و آمریکا. این نشست در شاتو د. رامبوئییه در جنوب فرانسه برگزار شد و سنگ بنای شکل گیری یک سازمان بین المللی به نام "گروه شش" یا "جی شش" از همین نشست پایه گذاری شد. در سال ۱۹۷۶ و با اضافه شدن کشور کانادا به این نشست، این گروه به "گروه هفت" یا " جی ۷" تغییر نام داد.

در سال ۱۹۹۸ میلادی کشور روسیه که دچار تحولات اقتصادی شگرفی شده بود به این گروه اضافه شد و عملاً نام گروه به "گروه هشت" یا "جی ۸"  تغییر کرد. روسیه در سال ۲۰۱۴ و در جریان بحران اوکراین و ضمیمه کردن کریمه، دوباره از این گروه کنار گذاشته شد و دوباره نام گروه به جی ۷ تغییر کرد.  

در سال‌های اخیر همچنین به دلیل قدرت گرفتن اتحادیه اروپا، رئیس کمیسیون اروپا نیز در کنار این هفت کشور در نشست جی ۷ شرکت می‌کند.

در حال حاضر این هفت کشور مدعی هستند که جزء صنعتی‌ترین کشور‌های جهان می‌باشند.

این نشست‌های گروه ۷ میزبان ثابتی ندارد و هر کشور به صورت نوبتی مسئولیت میزبانی سالانه را بر عهده می‌گیرد.

 

در نشست‌های جی ۷ چه می‌گذرد؟

در نشست‌های جی ۷ هر موضوعی ممکن است مطرح شود؛ از جمله سیاست انرژی، تغییرات جوی، گسترش ویروس ایدز، امنیت جهانی و تروریسم و همکاری‌های نظامی.

در سال‌های اخیر البته، در هر نشست یک موضوع ویژه نیز به عنوان مساله محوری سال اعلام می‌شود که در سال ۲۰۱۹ موضوع نشست جی ۷ "مبارزه علیه نابرابری" است. انتظار می‌رود در نشست اخیر مسائل دیگری از جمله تغییرات اقلیمی، امنیت، خشونت علیه زنان و تساوی جنسی نیز مورد بحث قرار گیرد.

براساس برنامه‌های اعلام شده، رهبران حاضر در نشست گروه هفت در دومین روز اجلاس در نشست‌هایی تحت عنوان "تعیین تاریخ در زمینه امنیت بین المللی و تجارت و اقتصاد جهانی"، "مبارزه با عدم تساوی" و "شراکت کشور‌های جی ـ. ۷ با آفریقا" شرکت می‌کنند و در سومین روز اجلاس نیز قرار است نشست‌هایی تحت عنوان "اقلیم، تنوع جانداران و اقیانوس ها" و "تغییر دیجیتال" برگزار شود.

در نهایت، در پایان هر نشست سران هفت کشور یک بیانیه رسمی صادر می‌کنند که در آن موارد توافق شده گنجانده شده است.

شایان ذکر است از جمله اقدامات موثر این گروه تاسیس یک صندوق مالی جهانی برای مبارزه با ایدز یا مالاریا است که گفته می‌شود از سال ۲۰۰۲ تاکنون توانسته است جان ۲۷ میلیون نفر را نجات دهد.

چالش‌های بر سر راه جی ۷ چیست؟

از زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری کشور آمریکا رسید، گروه ۷ با چالش‌های جدی مواجه شده است. ترامپ تصمیماتی را اتخاذ کرده که با سیاست‌ها اصولی و نظرات کشور‌های غربی منافات داشته است. دونالد ترامپ درون نشست‌های جی هفت نیز بار‌ها بر سر مسایلی مانند مالیات، تعرفه‌های تجاری و سیاست‌های محیط زیستی با دیگر سران کشور‌های عضو این گروه دچار اختلاف نظر شده است.

از دیگر چالش‌های این گروه این است که گفته می‌شود به مسائل کلیدی و بحران‌های اصلی این روز‌های اقتصاد جهان توجهی ندارد.

همچنین همان گونه که ملاحظه می‌شود اقتصاد‌های نوظهوری، چون چین، هند، کره جنوبی و ... در این گروه حضور ندارند که می‌توان این موضوع را به عنوان چالش دیگری برای این گروه مطرح کرد.

جی ۲۰ رقیب جدی جی ۷

در جی ۲۰ که در ابتدای تیرماه امسال نشست آن برگزار شد علاوه بر این ۷ کشور حاضر در جی ۷، ۱۳ کشور دیگر نیز حضور دارند. به همین دلیل گفته می‌شود که جی ۲۰ رقیب بسیار جدی برای جی ۷ است و ابزار‌های قوی‌تری برای اثرگذاری در مقایسه با جی ۷ در اختیار دارد.

ایران یکی از محور گفتگو‌های جی ۷ در ۲۰۱۹

پرونده هسته‌ای ایران، برگزیت و تجارت بین الملل سه محور اصلی گفتگو‌های سران جی ۷ در نشست اخیر می‌باشند؛ بنابراین می‌توان گفت که ایران یکی از محور‌های گفتگو در نشست جی ۷ است. البته خبر‌های منتشر شده در زمینه موضوع ایران در این نشست، حکایت از آن دارد که موضوع ایران به محل اختلافی برای سران شش کشور عضو با آمریکا تبدیل شده است. امروز مورخه ۳ شهریور ماه ۱۳۹۸ خبری منتشر شد مبنی بر اینکه شش عضو گروه هفت بر سر انتخاب امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بعنوان نماینده مذاکره کننده با ایران تاکید دارند، اما رئیس جمهور آمریکا ساز مخالف کوک کرده و زیر بار این ماجرا نرفته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.