پس از سقوط بنیتو موسولینی ، در سال ۱۹۴۳ ، آلمانی ها قسمت هایی از ایتالیا را اشغال کرده  و شروع به شناسایی یهودیان و اعزام آنها به اردوگاه های کار اجباری کردند ، همانطور که در سایر مناطق سرزمین های اشغالی آلمان این کار را انجام می دادند. در این زمان بود که خانواده های ایتالیایی تصمیم گرفتنند راهی برای نجات هرچه بیشتر یهودیان از دسترس نازی ها بر عهده بگیرند و بر همین اساس بود که حدود ۸۰٪ یهودیان در ایتالیا زنده مانده بودند.

 

جینو بارتالی در جنگ جهانی دوم در اوج کار خود بود. او شهرت عظیمی داشت. به دلیل محبوبیت وی بود که کاردینال فلورانس ، اسقف اعظم الیا دالا کاستا ، با پیشنهاد پیوستن او به یک شبکه مخفی برای محافظت از یهودیان ، با وی صحبت کرد. او به سرعت وظیفه حمل اسناد و عکسهای جعلی برای عبور این افراد را بر عهده گرفت. وی این اسناد را در قاب چرخه خود جاسازی می کرد و از یک نقطه از کشور به نقطه دیگری می برد.

این کار درست کنار نگهبانان نازی انجام می شد که اگر فهمیدند او چه می کند قطعا وی را می کشتند.  او ریسک بزرگی می کرد. چرا که نه تنها این کار را می کرد، بلکه یک خانواده یهودی را در خانه خود پنهان کرده بود. جالب است بدانید دستاوردهای وی تنها پس از مرگ وی در سال ۲۰۰۰ روشن شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.