علی‌اصغر مونسان سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی در حاشیه سی و دومین نمایشگاه صنایع دستی در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ در حال حاضر برندسازی طراحی مبتنی بر سلیقه مشتری انجام می‌شود و استادکارهای خیلی خوب در زمینه صنایع دستی در سراسر کشور و حوزه‌های مختلف داریم. 

وی گفت: در حال حاضر از بخش تولید صنایع دستی فاخر که تولید صنایع دستی کاربردی پیش رفته‌ایم.

مونسان ادامه داد: در حال حاضر صنایع دستی فاخر برای سلایق خاص و همینطور صنایع دستی کاربردی برای تمامی آحاد مردم تولید می‌شود. 

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: مردم هم علاقه به صنایع دستی ایرانی دارند و مردم همیشه از صنایع دستی حمایت کرده‌اند. 

وی درباره صادرات صنایع دستی نیز گفت: در حال حاضر مواد اولیه گران شده است، اما حوزه صادرات خوب است و در این حوزه اقداماتی نیز صورت گرفته است. 

مونسان افزود:‌ صنایع دستی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی هستند و از ظرفیت‌های درونی اتفاق می‌افتد و امیدواریم با حمایت از صنایع دستی، به هدف ۲ میلیارد دلار صادرات دست پیدا کنیم. 

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای وزارتخانه جدید میراث فرهنگی - گردشگری و صنایع دستی دارید، گفت:‌نمایندگان مردم اینطور تشخیص دادند که سازمان میراث تبدیل به وزارتخانه شده است و با وزارتخانه شدن این سازمان، سه بخش مهم که نقش ویژه‌ای در اقتصاد کشور نیز دارند باید تقویت شود. 

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی گفت: میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی جزو رتبه‌های اول و دوم در حوزه اقتصاد کشور است و در حوزه اشتغال نیز نقش مهمی دارند، بنابراین باید از این وزارتخانه حمایت بیشتری صورت گیرد. 

مونسان ادامه داد: با ایجاد وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امیدواریم فاصله بودجه‌ای نیز که در گذشته دو برابر بود کاهش پیدا کند. 

وی افزود: در مدت اخیر حوزه گردشگری بسیار رشد کرده است و ما سال گذشته ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر گردشگر ورودی به کشور داشته‌ایم که هم‌اکنون بیمارستان‌ها و هتل‌های ما خالی از گردشگر خارجی نیستند و این اتفاق در شرایطی رخ داده که تحریم‌ها اثر منفی زیادی در کشور داشته است. 

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد امسال رشد گردشگر را داشته‌ایم، گفت: در حوزه میراث فرهنگی اثرات ثبت شده زیادی داریم که با تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه بهتر می‌توانیم از این اثرهای ملی و جهانی حفظ و حراست کنیم و در اقتصاد کشور نیز نقش مهمی را ایفا کنیم. 

وی اظهار داشت: در حال حاضر هر گردشگر ۱۴۰۰دلار ارزآوری برای کشور دارد که در حوزه نفت ۶۴ دلار می‌فروختیم و ۱۰ دلار آن سرمایه‌گذاری می‌شد، ولی در حوزه گردشگری کمتر از ۳ سنت سرمایه‌گذاری می‌کنیم. 

مونسان گفت: امیدواریم این سازماندهی جدید موجب حمایت‌های بیشتر از میراث فرهنگی و گردشگری کشورمان شود.

سرپرست وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی افزود: ما در همه شهرهای کشور هنرمند داریم و در هر شهر باید یک بازارچه صنایع دستی دائم داشته باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بیمه هنرمندان صنایع دستی، گفت: سال گذشته اقدامات خوبی در راستای بیمه هنرمندان در حوزه صنایع دستی صورت گرفت و امسال نیز بودجه مناسبی در این خصوص اختصاص یافته است. 

مونسان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا به عنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به مجلس معرفی خواهید شد، گفت: این از اختیارات رئیس‌جمهور است. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.