زهره نوروزپور در خبر آنلاین نوشت: بعد از ظهر امروز همزمان با پایان نشست رهبران کشورهای صنعتی جهان با موضوعیت ایران، هواپیمایی از ایران وارد محل اجلاس شد. ناگهان یک هیاهوی رسانه ای به پا شد که فردی با هواپیمایی که ظریف در هفته گذشته در آسمان اروپا تردد می کرد وارد فرانسه شده است. ساعاتی از این هیاهو نگذشت که موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی این خبر را تایید کرد و گفت: آقای ظریف در راستای اجرای تعهدات برجامی اروپا و اعضای ۱+۴ و همچنین ابتکاری که بین روسای جمهور ایران و فرانسه در جریان است ساعاتی پیش به دعوت وزیر خارجه فرانسه به شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس جی هفت رفت تا جزئیات این طرح مجدد بررسی شود.

وی افزود: آقای ظریف پس از توقف کوتاه در شهر بیاریتز، امشب مجدد به تهران بازمی‌گردد تا در راس هیئتی سیاسی عازم پکن شود.

دقایقی نگذشته بود که  رویترز نیز، به نقل از یک مقام ارشد ایرانی گفت وزیر خارجه برای بررسی پیشنهادات مکرون  درباره حفظ برجام به بیاریتز فرانسه، محل برگزاری اجلاس جی۷ رفته است.

 سید عباس موسوی پیش تر نیز در توئیترش نوشت: به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، آقای محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد.

ورود غیر منتظره ظریف به فرانسه شوک خبری امروز بود و بازتاب گسترده ای در شبکه های مجازی و خبری داشت. این در حالی است که مکرون رئیس جمهور فرانسه در تب و تاب کاهش تنش میان ایران و آمریکا است. امروز دز گزارش هایی که از جی هفت رسید آمده بود: رهبران گروه ۷ توافق کردند که امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست باید به ایران پیام بفرستد.

چهل و پنجمین اجلاس رهبران گروه ۷ از روز شنبه در بیاریتز فرانسه آغاز به کار کرده است.

موضوع ایران یکی از محورهای اصلی رایزنی ها و گفت و گوهای رهبران هفت کشور پیشرفته صنعتی جهان در این نشست اعلام شده بود که در همین رابطه خانم مرکل صدراعظم آلمان گفت:

«گروه هفت مذاکرات سازنده‌ای درباره ایران داشت و از تمام راه‌های ممکن برای حل صلح‌آمیز مناقشه ایران استفاده خواهد کرد. گفت‌وگوهای وزیر امرور خارجه فرانسه با همتای ایرانی‌اش رویدادی موازی بوده و از سوی گروه ۷ صورت نگرفته است.»

 منابع خبری نزدیک به دیپلمات‌های ایران به رویترز گفته‌اند: ایران می‌گوید درباره برنامه موشکی خود مذاکره نمی‌کند اما خواهان صادرات نفت بیشتری است.

دو مقام آگاه و یک دیپلمات ایرانی به رویترز گفتند اگر غرب خواهان حفظ برجام است باید اجازه صادرات دست کم ۷۰۰ هزار بشکه نفت به ایران را بدهد اما ایده آل صادرات ۱.۵ میلیون بشکه نفت است. ایران همچنین خواهان دریافت نقدی از بابت فروش نفت نیز هست. ایران می‌گوید بر سر حق خود در غنی‌سازی اورانیوم مذاکره نخواهد کرد. همچنین شنیده شده است ،در بسته پیشنهادی مکرون به ایران توقف غنی سازی ،تکرار وعده اینستکس و مذاکره با امریکا نیز قرار دارد و در مقابل ان تحریم فروش نفت به هند و چین برداشته شود . ایران مذاکره با امریکا را رد کرده است و امروز ظریف در پاریس در خصوص باقی موضوعات پیشنهادی مذاکره می کند.

ظریف در اینباره در توئیتر خود نوشت: در حاشیه اجلاس گروه هفت، پس از گفت‌وگوهایی فشرده با  لو دریان و وزیر دارایی فرانسه و امانوئل ماکرون دیدار کردم. بعد نیز جلسه توجیهی مشترکی برای انگلستان و آلمان داشتیم. دیپلماسی فعال ایران در راستای تحقق تعامل سازنده، ادامه دارد.مسیر پیش رو دشوار است، اما به امتحان کردنش می‌ارزد.

ریاست جمهوری فرانسه مذاکرات امروز با وزیر خارجه ایران را مثبت توصیف کرد.

 

واکنش ها

در همین حال یک خبرنگار غربی در این باره نوشت که رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به گزارش ها در خصوص حضور ظریف در بیاریتز فرانسه اظهار نظری نکرد.⁧ دونالدترامپ ⁩ در پاسخ به پرسشی در مورد آمدن ظریف گفت «اظهار نظری نمی‌کند.»

روزنامه واشنگتن پست نوشت: «فرود هواپیمای ظریف در شهر این اجلاس به دعوت مکرون نماد دیگری از انزوای آمریکا در سیاستش در برابر ایران است»

یک خبرنگار بی بی سی نیز نوشت: جالب است که وزیر خارجه ایران در بیاریتز مکان اجلاس سران گروه ۷ حضور دارد. در شگفتم که ترامپ چه فکری در این باره خواهد کرد.

یک مقام کاخ الیزه هم اعلام کرد،‌ ظریف در هیچ یک از نشست های گروه ۷ شرکت نخواهد کرد و فقط با لودریان دیدار می کند.

اظهار نظر جالب منوچین!

در میان اظهار نظرها و واکنش ها از هه جالب توجه تر نظر «استیون منوچین» وزیر خزانه‌داری آمریکا بود! او روز یکشنبه در واکنش به ورود «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان به مکان برگزاری اجلاس گروه ۷، آمادگی واشنگتن برای مذاکره «بی قید و شرط» با ایران را اعلام کرد. این در حالی است که او در ماه گذشته وزیر خارجه کشورمان را تحریم کرد و حالا خواستار مذاکره با ایران شده است. بک بوم دوهوای آمریکایی ها ظاهرا پایانی ندارد و گاهی خود نمی دانند دقیقا از طرف ایرانی چه درخواستی دارند؟

به گزارش فرانس ۲۴، وی گفت که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا قبلا گفته است اگر ایران «بخواهد بنشیند و مذاکره کند، ‌ وی پیش شرطی (برای مذاکرات) نخواهد گذاشت.»منوچین در عین حال یادآور شد در مورد اینکه چه کسی اینجا در اجلاس گروه ۷ حضور دارد، ‌ اظهارنظر بیشتری نمی کند.

الی استوکولز خبرنگار حوزه کاخ سفید در شبکه MSNBC در توییتر خود منوچین را مورد تمسخر قرار داد و نوشت : منوچین همین یک ماه پیش ظریف را تحریم کرد ولی مشکلی نیست!

«کارل بیلت» نخست‌ وزیر و وزیر خارجه اسبق سوئد و یکی از تاثیر گذارترین شخصیت های اروپا نیز که در هفته گذشته با وزیر خارجه دیدار مفیدی داشت در واکنش به سفر دوباره "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران به فرانسه گفت: اتفاقی درحال رخ دادن است.

بیلت یکشنبه در توئیتی نوشت: اتفاقی درحال رخ دادن است. ظریف روز جمعه در پاریس بود و حالا به این کشور بازگشته و هواپیمایش در بیاریتز فرود آمده است. این سفر جزو برنامه نبود.

اما خبرگزاری فرانسه در گزارشی عنوان کرد: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در اقدامی غیرمنتظره و چشمگیر برای شکستن بن بست دیپلماتیک بر سر برنامه هسته ای مورد مناقشه تهران، وارد بیاریتز محل برگزاری اجلاس گروه - ۷ شد.

ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در این باره گزارش داد: حضور غیر منتظره ظریف در محل برگزاری اجلاس گروه-۷، حاکی از تلاش امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه و میزبان این نشست، برای یافتن راه حلی به منظور کاهش مشکل پر پیچ و خم میان تهران و واشنگتن است.  

انتظار نمی رود مذاکرات مستقیم میان ظریف و مقامات آمریکایی صورت گیرد اما حضور وزیر خارجه ایران در جایی که دونالد ترامپ حضور دارد، حاکی از امیدهایی برای آب شدن کوه یخ بی اعتمادی میان ایران و آمریکایی است.  

کاخ ریاست جمهوری فرانسه ورود وی را تأیید کرد اما تأکید کرد که هیچ برنامه مذاکره با طرف آمریکا برنامه ریزی نشده است. هافینگتن پست نیز نوشت:  وزیر خارجه ایران به جایی رفت که رهبران جهان در حال مذاکره درباره جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران هستند

 مکرون هنگام شام دیشب از رهبران جهان در جی۷ قول گرفت که به عنوان پیام‌رسان با ایران مذاکره کند اما امروز ترامپ زیر همه چیز زد و مکرون را در موقعیتی قرار داد که به آمریکا به عنوان قدرت شماره یک اعتراف کند.

 اما رئیس جمهور فرانسه نه به عنوان میانجی بلکه به عنوان کسی که می‌تواند تنش را کاهش دهد، ظریف را به بیاریتز دعوت کرد.

 یک مقام فرانسوی دربرابر این سوال که آیا کاخ سفید از حضور ظریف آگاه بوده یا نه گفت: ما طبق شرایط خودمان عمل می‌کنیم. اما مکرون و ترامپ دیروز ۲ ساعت با هم ملاقات خصوصی داشته و درباره ایران هم حرف زدند و در طول شام دیشب نیز دوباره درباره ایران حرف زدند.  مکرون پذیرفت که نماینده رسمی رهبران جی۷ نیست اما می‌تواند پیام رسانی برای آنها باشد تا آنچه بر سر میز شام به توافق رسیدند را به ایران منتقل کند.

 رویترز نیز ورود ظریف به بیاریتز فرانسه را شوک بزرگ اجلاس جی۷ نامید ،در حالی که رهبران جی۷ درباره بیانیه پایانی دچار تشتت آراء هستند، اضافه شدن ظریف به این اجلاس پیچیدگی‌های سیاسی را دوچندان کرده و اختلاف میان ترامپ و رهبران غربی را بیشتر خواهد کرد.

 مقامات فرانسوی تاکید دارند حضور ظریف به کاهش تنش میان تهران و واشنگتن کمک می‌کند،هرچند برنامه‌ای برای دیدار میان ظریف و مقامات آمریکایی تدارک دیده نشده است.

واشنگتن پست نیز نوشت ظریف سفری غافلگیرکننده به اجلاس جی۷ کرده و ترامپ در برابر عمل انجام شده قرار گرفته است و با این حساب، یک تنش به بقیه تنش‌های موجود در دیدار رهبران اقتصادی جهان اضافه شد.

 روایت‌ها از آگاه بودن یا نبودن رهبران جهان از ورود ظریف متفاوت است اما اغلب گفته می‌شود ابتکار عمل پنهانی مکرون بوده است که به رهبارن جهان از قبل اطلاع داده نشده بود.

 البته گفته می‌شود هیچ برنامه فوری برای ملاقات ظریف با سایر رهبران غیر فرانسوی وجود ندارد.

قبل تر نیویورک تایمز در خبری از حضور غیرمنتظره وزیر خارجه ایران در جی۷ نوشت و خبر داد ظریف ممکن است با برخی رهبران جهان منهای ترامپ دیدار داشته باشد.

 این رسانه نوشت مشخص نیست مقامات آمریکایی با صراحت دیدار ظریف از بیاریتز را پذیرفته‌اند یا این کار نوعی هل دادن ترامپ توسط مکرون برای پذیرش درخواستش بوده است؟

بلومبرگ نیز گزارش داد: گفته می‌شود مکرون دیروز هنگام ناهار ترامپ را در جریان دعوت از ظریف برای حضور در بیاریتز قرار داده و سپس در شام دیشب به سایر رهبران موضوع را اطلاع رسانی کرده است.

این خبرگزاری آمریکایی همچنین نوشت: رئیس جمهور فرانسه وسط اجلاس جی۷ با دعوت از ظریف برای یک دیدار غافلگیرکننده ممکن است باعث ناراحتی دولت ترامپ شود.

 وزیر خارجه ایران به ناگهان وارد بیاریتز شد و اعلام شد وی قرار است با همتای فرانسوی خود درباره پیشنهادات برجامی مکرون مذاکره کند و قرار نیست با مقامات آمریکایی از جمله ترامپ دیداری داشته باشد.

تلاش های رئیس جمهور جوان

طبق این گزارش که ساعاتی پیش منتشر شد. رسالت رئیس جمهور جوان اروپا مشخص است. او خود را از آغاز خروج ترامپ از برجام نماینده اروپا خواند و راه سفر و گفتگو را در پیش گرفت. مکرون که این روزها نماینده اروپا برای حل و فصل مساله شده است این روزهای باقی مانده به اجرای گام سوم تعهدات برجامی ایران به تحرکات خود افزوده است. او قبل از اجلاس جی هفت با ظریف دیدار کرد و به زعم خبرگزاری های غرب به رهبران کشورهای صنعتی ورود ظریف را شب گذشته اعلام کرده است. این روزها توپ در زمین فرانسه و اروپا است چرا که ایران راهبرد خود را مشخص و تبین کرده است و کاهش تعهدات برجامی پیامی روشن است.  با اینحال با توجه به صحبت های وزیر خارجه کشورمان و رایزنی های او با سه کشور اروپایی نشان می دهد که اروپا تنها خود باید این وضعیت را حل و فصل نماید. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در  سفرهای اخیر پیام واضح کشورمان را به دنیا مخابره کرد. ایران با حفظ چند جانبه گرایی، به مسیر خود برای استقلال و تعالی کشور ادامه خواهد داد و مهمترین گام نیز گام سوم است! آیا جی ۷ آخرین شانس اروپا است؟  و در این سفر غیر منتظره گفت:  دیپلماسی فعال ایران در راستای تحقق تعامل سازنده، ادامه دارد.مسیر پیش رو دشوار است، اما به امتحان کردنش می‌ارزد.

این در حالی است که رابرت مالی مشاور سابق اوباما و رئیس فعلی گروه بین المللی بحران در توئیتر خود نوشت: ظریف بی دلیل به فرانسه نرفته است. واکنش مثبت ترامپ به برقراری مجدد معافیت ها،به نظر می رسد دلیل رفتن ظریف به فرانسه، واکنش مثبت ترامپ به پیشنهاد مکرون بوده باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.