خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد، "جئونگ کیونگ دوو" امروز(دوشنبه) در نشست کنگره جهانی مطالعات امنیتی به میزبانی دانشگاه دفاع ملی این کشور در سئول گفت: کره شمالی با پرتاب چند موشک کوتاه برد و جنگ لفظی علیه کره جنوبی باعث تشدید تنش های نظامی شده است.

دوو خاطر نشان کرد: ارتش ما ضمن حفظ آمادگی همه جانبه نظامی و همکاری دفاعی با آمریکا، از تلاش های دیپلماتیک دولت برای حل تنش ها با کره شمالی حمایت کرد.

کره شمالی در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره، در چند هفته اخیر چندین موشک به دریای شرقی پرتاب کرد که جدیدترین آن به پرتاب دو موشک کوتاه برد در روز شنبه برمی گردد.

وی با اشاره به تشدید اختلافات با ژاپن بر سر "اقدامات غیرمنصفانه اقتصادی" علیه کره جنوبی و نقض حریم هوایی این کشور از سوی روسیه در ماه گذشته، خواستار اعاده اعتماد و روابط سازنده میان کشورها شد.

اختلاف نظر ژاپن و کره جنوبی بر سر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد حیاتی برای صنعت های تک کره جنوبی، سطح روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود پس از عادی شدن رابطه توکیو و سئول در سال ۱۹۶۵ رساند.

ژاپن دلیل اعمال محدودیت بر صادرات مواد حساس مورد استفاده کره جنوبی برای تولید تراشه های حافظه(مموری) و نمایشگرهای گوشی های هوشمند را مدیریت نامناسب مواد حساس از سوی سئول اعلام کرد.

به نظر می رسد این محدودیت ها در واکنش به رای دادگاه عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان بیگاری زمان جنگ جهانی دوم اعمال شد.

ژاپن با اشاره به حل مساله پرداخت غرامت در چارچوب معاهده ۱۹۶۵، رای دادگاه عالی کره جنوبی را ناقض حقوق بین الملل می داند. معاهده امضا شده بین ژاپن و کره جنوبی در سال ۱۹۶۵ موجب ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از جنگ جهانی دوم شد.

کره جنوبی هفته پیش اعلام کرد، توافقنامه تبادل اطلاعات نظامی امضا شده با ژاپن را باطل می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.