سردار حسین علایی، رئیس پیشین ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نخستین فرمانده نیروی دریایی سپاه در پاسخ به سوالی درباره هدف رژیم صهیونیستی از آغاز دور جدید حملات به مواضع جبهه مقاومت در لبنان، سوریه و عراق، گفت: به نظر می رسد که هدف اصلی اسرائیل از حملات اخیر به ساختمان های حزب الله در لبنان و پادگان های حشدالشعبی در عراق و مواضعی که تصور می کند مربوط به نیروی قدس سپاه در سوریه است، حساس کردن آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی و عربی نسبت به توسعه نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه است.

مشروح اظهارات سردار علایی را در ادامه می‌خوانید؛ 

* اسرائیل می خواهد بگوید که قدرت ایران علی رغم تحریم های همه جانبه آمریکا، در کشورهای پیرامون اسرائیل به طور مرتب در حال افزایش است که مهار آن فقط از طریق بمباران و حمله نظامی امکان پذیر است. از طرفی رژیم صهیونیستی می خواهد بین دولت های لبنان و عراق با ایران شکاف ایجاد کند و امنیت آنها را به ایجاد محدودیت برای حزب الله و حشدالشعبی و نیروی قدس گره بزند.

* اسرائیل به بهانه انجام عملیات پیش دستانه به دنبال شروع یک جنگ نیابتی به منظور وادار کردن آمریکا به افزایش فشار به ایران است. اسرائیل حس می کند که ایران در وضعیت فعلی تخاصم با آمریکا به دنبال افزایش تنش در منطقه نیست و از هر اقدامی که به جنگ منجر شود اجتناب می کند و بنابراین، بهترین زمان برای حمله به مواضع سازمان ها و جریانات طرفدار ایران در کشورهای منطقه است. در واقع حملات اسرائیل مکمل تحریم های گسترده اقتصادی آمریکا علیه ایران است. اسرائیل بر این باور است که ایران واکنش جدی در برابر این بمبارانها نشان نخواهد داد و او می تواند به بازپروری اعتبار نظامی و خشونت میدانی خود بپردازد. 

* هرگاه تلاش های دیپلماتیک برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا افزایش می یابد، اسرائیل به شدت نگران می شود. فشارهای دیپلماتیک اخیر ایران برای وادار کردن آمریکا به عقب نشینی و سعی رئیس جمهور فرانسه برای گرفتن امتیازاتی از ترامپ جهت حفظ برجام، نتانیاهو را بیمناک کرده است. شاید نخست وزیر اسرائیل با این حملات می خواهد شکست اعتبار آمریکا در سرنگونی پهباد جاسوسی در تنگه هرمز را جبران کند. شاید فعلا ایران نیازی به نشان دادن واکنش مستقیم نداشته باشد. در حال حاضر چنانچه دولت های لبنان، عراق و سوریه مانع نشوند، حزب الله و حشدالشعبی از پس اسرائیل بر می آیند و می توانند بازدارندگی ایجاد کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.