سعید نمکی در مراسم اختتامیه همایش سالانه داروسازان کشور، گفت: علیرغم اندیشه‌های پزشک محور، اگر جامعه داروسازان نبودند، نظام سلامت تعطیل می‌شد. داروسازان کشور در سال‌های پس از انقلاب دستاوردهای بزرگی آفریده‌اند.

وی گفت: پیش از انقلاب با وجود شرکت‌های چند ملیتی ۲۵ درصد داروها در داخل کشور تولید می‌شد و اگر حضور داروسازان نبود، از عهده تامین دارو بر نمی‌آمدیم. این جهاد در شرایط دفاع مقدس و تحریم ظالمانه به اوج خود رسید و امروز با تمام حرکت‌های ناجوانمردانه آمریکا علیه ایران، داروسازان به ما کمک می‌کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: با رفتن شرکت‌های چند ملیتی از کشور و ایجاد طرح ژنریک و توسعه بخش‌های آر اند دی شرکت‌ها، اتفاق عظیم بی‌نیازی و توسعه صنعت داروسازی رخ داد.

وزیر بهداشت گفت: در شرایط تحریم‌های سخت آمریکا، اقدامات داروسازان ما را به نقطه‌ای رساند که دنیا حیرت کرد. رئیس جمهور محترم در میان همه گزینه‌ها به یکی از همکاران شما اعتماد کرد، که در گرداب تحریم و مشکلات موجود برای نهایی شدن طرح‌هایی مانند طرح تحول سلامت اقداماتی انجام دهم.

وی تاکید کرد: روزگار خطیری آغاز شده که اگر من نتوانم این سنگلاخ پردغدغه را درست بپیمایم، پرونده بر مسند نشستن همکاران شما بسته خواهد شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: هرگز در طول دوره کاری خود تقاضای کار خصوصی نکردم، اما معتقدم عبور کشور از بحران نیازمند واگذاری امور کشور به بخش خصوصی است. اقتصاد دارو آشفته‌ترین بخش از اقتصاد سلامت است. با مشکلات داروسازان و این صنعت آشنا هستم و می‌دانم طی سال‌های اخیر این صنعت به دلیل واروات بی‌رویه لگدمال شد، اگر اکنون در صنعت داروسازی نفس می‌کشیم، به دلیل رشادت‌های داروسازان است.

نمکی گفت: تنها بخشی که سود اقتصادی از حوزه دارو برده است، بخش واردات است. از همکاران تقاضا دارم در شورای مشورتی حضور پیدا کنند ‌و مشکلات خود را با ما در میان بگذارند. ۱.۳ دهم میلیارد دلار در سال ۹۷ برای سه درصد داروی وارداتی صرف شد و ۵۵۰ میلیون دلار برای تولید داخل صرف شده است.

وزیر بهداشت افزود: در صورت وابستگی به خارج از کشور، بیش از ۴۰ میلیارد دلار برای تامین دارو نیازمند ارز هستیم. ۱.۲ درصد از GDP صرف دارو می‌شود. در کشورهای پیشرفته این رقم بین ۰/۶الی ۰/۷است که با تکیه بر تولید داخل می‌توانیم سهم‌مان را از GDP افزایش دهیم. همچنین می‌توانیم ۶۷ درصد مواد اولیه مورد نیاز کشور را با ۱۳۰ میلیون دلار تامین کنیم.

نمکی ادامه داد: همواره به تغییر اعتقاد دارم و نباید در یک نقطه ایستاد و ذوب شد. باید ساختار را درهم ریخت و جسورانه در این عرصه پا گذاشت. اگر وزیر شما نارنجک به خود می‌بندد و زیر تانک فساد می‌رود، به این دلیل است که دیوار کارخانه داروسازی فرو نریزد و به شما نگویند مافیا. امکان ندارد داروسازان کشور دچار فساد شوند یا داروی تقلبی به دست بیماران برسانند.

وی افزود: امروز باید برای دور کردن دستان پلید فساد هم‌قسم شویم تا مردم بدانند آنکه به مردم خیانت می‌کند، داروساز نیست و داروسازان جان‌فشانی می‌کنند نه زرافشانی. اینها عده‌ای وطن فروش هستند، داروساز در ناصرخسرو حضور پیدا نمی‌کند و جز فدا شدن و طواف دور بیمار چیز دیگری بلد نیست.

نمکی ادامه داد: برخی داروها را مجبوریم از خارج از کشور وارد کنیم. به دلیل اینکه تولید آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد و باید امروز برای مبارزه با واردات هم قسم شویم و از صنعت داخل حمایت کنیم. نمی‌گذارم همکار داروساز من تحقیر شود و یک سرمایه‌گذار بتواند علم و دانش داروساز را به حقارت بکشد و نگذارد داروساز حقایق را برای مردم افشا کند و با این سخن که داروی تولید داخل و خارج تفاوتی مانند تفاوت بنز و پراید دارد، به تحقیر خود ادامه دهد.

وی افزود: اگر وزیر بهداشت غیرت داشته باشد باید از داروساز خود دفاع کند و کسی حق ندارد به داروساز بی‌احترامی کند. لذت همکاران داروساز و اعتقاد و اعتماد جامعه به آنها نباید مخدوش شود. من می‌خواهم جامعه داروسازی کشور از دور از پلیدی‌ها به کار خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو یکی از موانع و ترمزهای داروسازان بود، گفت: پس از ورود به وزارت بهداشت دست به تغییر زدم، به پاکدستی و شرافت و انسانیت رئیس سازمان غذا و دارو ایمان دارم. داروساز را باید از داروفروشی نجات داد. در روز اول اعلام کردم که نباید گره‌ای بر گره دیگر زد و مردم را سرگردان کنیم. اگر احساس کنم هر مدیر عالی رتبه‌ای بی‌جهت با کسی بخل و حسد دارد، او را برکنار خواهم کرد.

وزیر بهداشت گفت: روزگار جدیدی در عرصه داروسازی رقم خواهیم زد و باید کینه‌ها و بغض را کنار بگذاریم. از امروز هرکس درست عمل کرد کمکش کنید حتی اگر در اتاق فکری که علیه من تشکیل شده و مطالب منتشر می کند.

وی در پایان تاکید کرد: باید متحد شویم تا کینه‌های گذشته از بین برود و من اجازه نمی‌دهم این اختلال پا برجا بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.