«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار با «وانگیی» همتای چینی خود اظهار داشت، نفی قوانین بین‌ المللی در حال افزایش است.

به نوشته «سی‌ان‌ای» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با وانگ یی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نفی قوانین بین المللی، نه تنها عدم احترام به قوانین بین المللی، بلکه در واقع تحقیر حقوق بین الملل است که رو به افزایش است و باید با هم در مقابله با آن همکاری کنیم.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در توجیه دلایل سفر خود به چین گفت، به پکن آمده تا با مقامات چینی در مورد جلسات اخیر خود در فرانسه درباره توافق هسته‌ای ایران صحبت کند.

چین از جمله کشورهای دارای روابط تجاری، اقتصادی گسترده با ایران و از جمله حاضران در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است که همواره مواضع مثبتی در قبال تهران و در مخالفت با اقدام‌های خصمانه آمریکا اتخاذ کرده است.

وزیر امور خارجه چین در گفت‌وگوی تلفنی روز دوشنبه با «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه نیز اظهار داشت که چین و فرانسه باید هماهنگی بین خود در مورد مسئله هسته‌ای ایران را ادامه دهند. 

به نوشته این منبع خبری، وزیر خارجه چین نیز در دیدار با همتای ایرانی خود اظهار داشت: «ما شرکای راهبردی هستیم. این بیانگر سطح بالای روابط و همکاری نزدیک راهبردی ماست.»

ظریف نیز متقابلا به استقبال خود از طرح ابتکاری «راه ابریشم» جدید که بازآفرینی جاده ابریشم قدیم با هزینه‌های گسترده زیرساختی است و چین را با کشورهای دیگر آسیا و فراتر از آن متصل می‌کند، اشاره کرد.

وی افزود: «ایران، راه ابریشم جدید را به عنوان آینده منطقه و تعامل جهانی در نظر می‌گیرد.»

وزیر خارجه ایران پیش از عزیمت به چین در یادداشتی در یک نشریه چینی با اشاره به سابقه طولانی روابط حسنه میان تهران و پکن، نوشت که با توجه به دیدگاه مشترکی که دو کشور در مورد مسائل بین‌المللی دارند، لازم است همکاری میان ایران و چین بیش از پیش افزایش یابد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.