«جاناتان هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون در بیانیه‌ای دست داشتن آمریکا در حملات اخیر در عراق را که به انفجار در انبارهای مهمات حشد الشعبی منجر شده، رد کرد و هرگونه اظهارات خلاف آن را «غلط، گمراه‌کننده و فتنه‌انگیزانه» خواند.

 

این بیانیه ضمن اعلام حمایت از حاکمیت ملی عراق و محکوم کردن هر اقدامی از سوی بازیگران خارجی که منجر به خشونت در این کشور شود، تاکید کرد: حکومت عراق حق کنترل امنیت داخلی و حمایت از دمکراسی خود را دارد.

 

سخنگوی ارشد پنتاگون افزود: نیروهای آمریکایی به عنوان مهمان در عراق به دعوت حکومت این کشور فعالیت می‌کنند و به همه قوانین و دستورات پایبند هستند.این بیانیه مدعی همکاری کامل آمریکا با عراق در تحقیقات مربوط به این انفجارها شد.

در یک ماه گذشته چهار انبار سلاح های الحشد الشعبی عراق در معرض انفجار قرار گرفته است که بسیاری از ناظران احتمال حادثه بودن آن را نفی و بر عمدی و مشکوک بودن این رویدادها بویژه تکرار آن تاکید می کنند.

برخی ناظران و مسوولان عراقی نیز این حملات را صریحا کار آمریکا و اسراییل دانسته بودند.

در آخرین مورد نیز یکشنبه شب دو هواپیمای بدون سرنشین به یک مقر الحشد الشعبی در نزدیک مرز سوریه در استان الانبار شلیک کردند که طی آن دو نیروی الحشد از جمله یک فرمانده میدانی به شهادت رسید و دو خودروی این نیرو نیز منهدم شد.

سازمان الحشد الشعبی عراق در اطلاعیه ای به صراحت اعلام کرد که حمله یاد شده از سوی هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل و با پوشش هوایی نیروهای آمریکایی (مستقر در عراق تحت پوشش ائتلاف مدعی مبارزه با داعش ) انجام شد.

در این اطلاعیه تصریح شده است که حمله هواپیماهای بدون سرنشین رژیم صهیونیستی با پشتیبانی هوایی نیروهای آمریکایی و یک بالون تجسسی در جاده عکاشات - القائم ۱۵ کیلومتری مرز سوریه صورت گرفته است.

در این اطلاعیه همچنین به همزمانی این حمله با عملیات نیروهای عراقی با مشارکت الحشد الشعبی علیه گروهک تروریستی تکفیری داعش با نام نصر ۴ و تعقیب عناصر تروریستی اشاره شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.