طی هفته‌های اخیر معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از تشکیل هیاتی برای رسیدیگی به تخلفات صورت گرفته در حوزه تخصیص و دریافت کاغذهایی شد که به صورت یارانه‌ای از سال جاری در اختیار ناشران قرار گرفته است. گرچه این خبر از تشکیل این کمیته اطلاع می‌داد اما جزئیاتی از چند و چون عملکرد این هیات تازه و فعالیت‌هایی که تحت پوشش قرار می‌دهد پس از آن منتشر نشده بود.

این اتفاق در حالی شکل می‌گیرد که در ساختار معاونت فرهنگی و در زمینه کاغذ نشر، بخش خصوصی و به طور مشخص اصناف نشر موضوع بررسی پرونده‌های متقاضی واردات، تخصیص و نظارت را بر عهده دارند و روایت مدیران اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از جلسه با معاون اول رئیس جمهور درباره بحث کاغذ حاکی از آن بود که آقای جهانگیری اختصاص ۸۰ هزار تنی برای واردات کاغذ برای ناشران و روزنامه‌های سراسری را به شرط نظارت اصناف بر مصرف آنها پذیرفته است.

با این همه روز گذشته و در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه هماهنگی میان مدیران صنف و معاون فرهنگی وزیر ارشاد به منظور آغاز به کار این هیات تازه برگزار شده است و مقرر شده تا دبیرخانه این کمیته در معاونت فرهنگی ایجاد و پیشنهاداتی نیز برای اعضای آن به معاون فرهنگی ارائه شده است تا درباره آنها تصمیم گیری شود و در ادامه این اعضا شیوه نامه فعالیت این هیات را تدوین کنند.

این هیات در ادامه به برسی گزارش‌های رسیده از تخلفات موجود در زمینه تخصیص و استفاده از کاغذ دولتی خواهد پرداخت و با متخلفان برخورد می‌کند.

این اقدامات در زمانی صورت می‌پذیرد که پس از ورود رسانه‌ها به موضوع تخلفات صورت پذیرفته در زمینه تخصیص کاغذهای دولتی در بخش مطبوعات و نیز گزارش‌هایی حاکی از خرید و فروش کاغذهای دولتی بخش نشر در بازار آزاد  موضوع نظارت بر فرآیند واردات و توزیع کاغذ دولتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز دستگاه‌های نظارتی به شکلی جدی در دستور کار قرار گرفته است.

در همین زمینه سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز هفته گذشته و در برنامه گفتگوی ویژه خبری با تایید تخلفات شکل گرفته در سامانه واردات و عرضه کاغذ دولتی عنوان داشته بود فرآیند ترخیص و زمان تحویل کاغذ براساس سامانه ما کاملا مشخص است، تلاش بر این است که حداقل تخلف در بازار عرضه کاغذ وجود داشته باشد، طبیعتا ما وقتی بازار دو قیمتی داشته باشیم التهاب به وجود می‌آید اما سعی کردیم با شفاف‌سازی در سامانه و عرضه و همچنین همکاری خود صنوف این تخلفات را کاهش دهیم.

روایت‌های از تخلفات صورت گرفته در این زمینه نیز حاکی از آن است که برخی ناشران با تغییر صفحات ابتدایی، قطع و لت‌های کتاب‌های خود و ارائه آنها به عنوان آثار چاپ نخست در سامانه کاغذ تقاضای، کاغذ یارانه‌ای دریافت کرده‌اند و برخی نیز کاغذهای دریافتی را در بازار آزاد مبادله و از انتشار تعداد نسخه‌های اعلام شده اجتناب می‌کنند.

این در حالی است که پس از یک مرحله تخصیص کاغذ به ناشران از طریق سامانه تعبیه شده توسط تعاونی ناشران ایران، به دلیل ترخیص نشدن و وارد نشدن محموله‌های ثبت شده از سوی واردکنندگان، مدتی است که در توزیع کاغذ دولتی برای ناشران نیز وقفه ایجاد شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.