«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در گفت وگو با نشریه «تاگس آنسایگر» سوئیس پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران را در حل اختلافات بین دو کشور بی نتیجه دانست.

وی گفت: توافق هسته ای بر پایه دو موضوع استوار است؛ یکی تعهد ایران به استفاده صلح آمیز از برنامه هسته ای و دیگری تعهد جامعه جهانی و بیش از همه دیگر امضا کنندگان این توافق به عادی سازی مناسبات اقتصادی ایران با جهان.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل کرده به طوری که آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار صحت این موضوع را تایید کرده است و از این تعداد ۵ مورد آن مربوط به زمانی می شود که آمریکایی ها از توافق هسته ای خارج شده بودند.

به گفته ظریف با این حال مناسبات اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان عادی سازی نشده است و در واقع شرایط بدتر از زمان پیش از امضای توافق هسته ای شده و این بدان معنی است که دیگر شرکای امضا کننده برجام، تعهدات خود را به انجام نرسانده اند.

وی افزود: ساز وکاری در توافق وجود دارد که مشخص می‌کند زمانی که یکی از طرف‌ها تعهداتش را اجرایی نمی‌کند، چه کاری باید انجام داد. ما از آنها استفاده کرده‌ایم. به محض اینکه اروپایی‌ها شروع به اجرای تعهداتشان کنند ما نه تنها اقدامات بیشتری انجام نمی‌دهیم، بلکه می‌توانیم از گام‌هایی که برداشتیم، بازگردیم.

وزیر خارجه ایران درباره دعوت از او برای حضور در کاخ سفید تصریح کرد: «رفتن به کاخ سفید برای یک مدت زمان نیم ساعته مشکلی را حل نمی‌کند. اگر شما به یک مهمانی دعوت شوید و به شما گفته شود اگر نیایید در آینده از ورود شما به شهر نیز جلوگیری خواهد شد، چه کار می‌کنید؟ این یک دعوت‌نامه نیست بلکه یک تهدید است. در این مورد هم به من گفته شد که اگر به در کاخ سفید نروم تحریم خواهم شد».

وی در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد این آمریکا بود که میز مذاکره را ترک کرد نه ایران و اگر آنها خواهان مذاکره هستند باید به این میز بازگردند و راه حل آن اجرای تعهداتشان بر اساس برجام است.

ظریف همچنین از ایالات متحده خواست از واداشتن دیگر طرف های برجام به نقض مفاد آن دست برداشته و تحریم های یکجانبه علیه ایران را لغو کند.

وزیر خارجه ایران با اشاره به گفت وگوها و دیدارهای خود و رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری فرانسه افزود: در چند هفته گذشته تعاملات خوبی با رئیس جمهور مکرون داشتیم. ما دیدارهای خوبی داشتیم و اگر رئیس جمهور مکرون می‌خواهد آمریکا را متقاعد کند که مانع‌تراشی نکند، ما بسیار از آن استقبال می‌کنیم.

به گفته ظریف مشکل ایران با آمریکا نیست، این مشکلی میان ایران و سایر طرف‌های باقی مانده در توافق هسته‌ای به دلیل عمل نکردن آنها به تعهداتشان طبق برجام است.

وی خاطرنشان کرد: آنها مشکلاتی با آمریکا دارند که مکرون می‌خواهد حل‌وفصل کند، ما از آن استقبال خواهیم کرد و به او تا جایی که بتوانیم و خطوط قرمزمان آسیب نبیند، کمک می‌کنیم.

رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته(دوشنبه) گفت، برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا نقشه راهی تهیه شده و حتما «دونالد ترامپ» و «حسن روحانی» البته با حضور من با یکدیگر دیدار می‌کنند.

«امانوئل مکرون» که همراه با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در پایان نشست «گروه ۷» در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، در جمع‌بندی خود از این نشست در باره توافقات انجام گرفته درمورد ایران تصریح کرد: «با توجه به مواضع امروز رئیس جمهوری ایران، احتمال دیدار او با رئیس جمهوری آمریکا وجود دارد.»

حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز گذشته ساعاتی پیش از کنفرانس خبری روسای جمهوری فرانسه و آمریکا گفته بود: «اگر بدانم که به جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه، کشور آباد شده و مشکلات مردم حل می‌شود، دریغ نمی‌کنم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.