بر مبنای تن، صادرات نفت ایران به چین در ژوییه نسبت به ماه پیش از آن ۸.۲ درصد رشد کرد و به ۹۲۶ هزار و ۱۱۹ تن رسید اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۷۱.۹ درصد کاهش نشان داد. آمار اداره کل گمرک چین به تن منتشر می‌شود که از سوی پایگاه خبری "اس اند پی گلوبال پلاتس به بشکه تبدیل شده است.

 

آمریکا نیز با صادرات ۳۶۲ هزار و ۳۶۴ بشکه در روز یا ۱.۵۳ میلیون تن که ۴۵ درصد رشد سالانه داشت، در رتبه هشتمین صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت. برای نخستین بار از ماه اوت سال ۲۰۱۸ تاکنون بود که آمریکا در میان ۱۰ صادرکننده بزرگ نفت به چین قرار گرفت.

صادرات عربستان سعودی به چین در ژوییه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱۵.۹ درصد رشد کرد و به ۶.۹۹ میلیون تن یا ۱.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید. در نتیجه این کشور برای نخستین بار در هفت ماه گذشته بزرگترین صادرکننده نفت به چین شد.

بر اساس گزارش پلاتس، چین در فاصله ژانویه تا ژوییه ۱۶۲.۲۷ میلیون تن نفت خام از اوپک وارد کرد که ۱۰.۴ درصد رشد سالانه داشت. صادرات نفت از خاورمیانه و آمریکای جنوبی طی این مدت به ترتیب ۹ درصد و ۱۱.۳ درصد رشد سالانه نشان داد.

با این حال حجم تامین نفت چین از آمریکای شمالی در هفت ماه نخست امسال، بر مبنای سالانه ۵۹.۸ درصد کاهش پیدا کرد و به ۴.۲ میلیون تن رسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.