میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، درباره وضعیت کنونی آموزش و پرورش و گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت آموزش و پرورش، گفت: ما هنوز برنامه‌های وزیر جدید پیشنهادی را ندیده‌ایم لذا باید برنامه‌های وی طی جلساتی ارائه شود تا بتوان در مورد آن اظهارنظر کرد.

وی درباره وضعیت کنونی آموزش و پرورش گفت:‌ مسائل و مشکلاتی که در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، آن قدر شفاف و روشن است که نه تنها فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها از این مشکلات آگاه هستند، بلکه افراد خارج از پوشش آموزش و پرورش نیز از این وضعیت خبر دارند و می‌دانند چه خبر است؛ به عبارتی آنقدر در زمینه این مشکلات گفته و نوشته شده است که همه درباره آن می‌دانند.

آموزش و پرورش همچون کشتی به گل نشسته است و وضعیتی اورژانسی دارد 

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: آموزش و پرورش فردی را می‌خواهد که بتواند فعلاً در وهله اول بتواند این کشتی طوفان‌زده را به ساحل برساند؛ این درست که حرف‌هایی وجود دارد که باید در درازمدت درباره آن بحث کرد اما اکنون شرایط آموزش و پرورش اورژانسی است.

میرزاده ادامه داد: این کشتی واقعاً طوفان‌زده است و شرایط به‌گونه‌ای شده که بسیاری نگران هستند خدایی ناکرده این کشتی به گل بنشیند. بنابر این در این برهه باید ناخدایی باشد که بتواند این کشتی به گل نشسته را به ساحل نجات برساند و کشور را از حالت اورژانسی خارج کند.

هیچ دستگاهی به اندازه آموزش و پرورش مطالبات انباشت ندارد

وی با اشاره به اینکه در زمینه موضوعات اورژانسی هیچ گزینه‌ای به اندازه مسائل مالی و مطالبات فرهنگیان و بازنشستگان اهمیت ندارد، افزود: افرادی که قرار است در ابتدای مهر به عنوان مدیر، معاون، معلم، خدمتگزار و ... فعالیت کند، واقعاً گلایه‌مند، ناراضی و ناراحت هستند و این افراد اعلام می‌کنند در کدام دستگاه یا وزارتخانه‌ای ۱۰ تا ۱۲ سال مطالبات زیرمجموعه‌هایش پرداخت نشده باشد؛ تازه اکنون به شأن معلمی، جایگاه و ارتقاء آن و همچنین تحول اساسی کاری نداریم و در مورد آن فعلاً چیزی نمی‌گوییم.

میرزاده اظهار کرد: فردی که به عنوان وزیر انتخاب می‌شود باید به قدری مصمم باشد تا هنگام ورود آگاهانه بگوید من می‌توانم این کشتی به گل‌ نشسته را به ساحل امن برسانم. ولی اگر این فرد حتی با استعداد باشد ولی نتواند به ساحل برسد کارآیی لازم را نخواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  گفت: طبق برداشت‌های بنده آموزش و پرورش فردی را می‌خواهد که اولویت خود را به سر و سامان دادن اوضاع قرار دهد؛ ضمن اینکه از حاشیه‌های سیاسی به دور باشد تا بتواند کار اصلی تعلیم و تربیتی را انجام دهد.

رفع مشکلات فرهنگیان ۱۰۰ درصد شدنی است

وی در پاسخ به اینکه وزرای قبلی نیز اعلام کردند که مطالبات و معوقات فرهنگیان و بازنشسته‌شده‌ها پرداخت می‌شود ولی چرا پس از گذشت مدتی کوتاه حضور در وزارتخانه از پس این موضوع برنیامدند و مطالبات بر زمین ماند، همچنین درباره اینکه آیا رفع مطالبات و حفظ شأن فرهنگیان شدنی است یا خیر،‌ گفت: ۱۰۰ درصد شدنی است. به شرطی که وزیر منتخب در پذیرش مسئولیت شرایطش برای سایر مدیران اجرایی کشور محقق شدن رفع مشکلات باشد. چون وزیر به تنهایی نمی‌تواند از پس مشکلات برآید.

میرزاده ادامه داد: وزیر از کجا می‌تواند پول مورد نیاز این تعداد عظیم مطالبات را تأمین کند؟، چون آموزش و پرورش خود درآمدی ندارد؛ بنابراین هر فردی که می‌خواهد وزیر شود باید ابتدا بگوید من به شرطی این پست را می‌پذیرم که شما فعلا اعتبار بدهی را تأمین کنید و بنده پرداخت کنم تا کارم آغاز شود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اکنون آموزش و پرورش مانند ماشینی است که به فردی گفته می‌شود پشت آن  بنشین در صورتی که این فرد می‌گوید ماشین بنزین ندارد و پولی ندارم به آن بنزین زده شود، در آن بنزین بریزید تا بتوانم آن را روشن و رو به جلو حرکت کنم. با توجه به این مثال اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که نه بنزینی به این ماشین اختصاص می‌یابد و نه پولی برای بنزین زدن.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.