رسانه‌های روسی سه شنبه اعلام کردند که تیم تحقیقاتی نیروی دریایی روسیه پنج جزیره جدید را در مجمع الجزایر «فرانز جوزف» در اقیانوس منجمد شمالی کشف کرده است.

به گزارش خبرگزاری «نووستی» در بیانیه ناوگان شمالی روسیه در این زمینه آمده است که این جزایر در ابعاد مختلف از ۹۰۰ تا ۵۴۵۰۰ متر مربع متغیر هستند. این جزایر سه سال قبل برای نخستین بار در جریان تحلیل عکسبرداری‌های ماهواره‌ای مشاهده شدند.

بر اساس این گزارش، روسیه در سال‌های اخیر حضور خود را در اقیانوس منجمد شمالی گسترش داده، زیرا افزایش دما باعث شده تا آب‌های «راه دریایی شمال» برای مدت طولانی قابل کشتیرانی باشد.

اقیانوس منجمد شمالی گنجینه بالقوه از گاز طبیعی و مواد معدنی کمیاب است و علاوه بر روسیه، آمریکا، چین و دیگران نیز به دنبال منافع خود در این منطقه هستند.

این در حالی است که وزیر خارجه آمریکا چندی قبل در سخنانی مواضع روسیه و چین در قطب شمال را «تهاجمی» توصیف کرد. «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا که در «نشست شورای وزرای خارجه قطب شمال» در فنلاند گفت که واشنگتن برای نفوذ در قطب شمال رقابت خواهد کرد.

به نوشته این منبع خبری، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ماه آوریل (اردیبهشت) برنامه‌ای را برای تایید مجدد حضور کشورش در اقیانوس منجمد شمالی از جمله تلاش برای ساخت بنادر و زیرساخت‌های دیگر و گسترش ناوگان یخ‌شکن روسیه ارائه داد.

روسیه می‌خواهد مالکیت خود بر منطقه‌ای که گفته می‌شود یک چهارم نفت و گاز کشف نشده کره زمین در آنجا وجود دارد را تثبیت کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.