آناتولی گزارش داد، ژنرال شو کیلیانگ، معاون کمیسیون مرکزی نظامی چین با عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان در اسلام‌آباد دیدار و گفت‌وگو کرد.   

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری پاکستان آمده است، عمران خان توضیحاتی راجع به شرایط کنونی کشمیر پس از اقدام ۵ اوت دولت هند برای لغو وضعیت ویژه این دره مورد مناقشه در اختیار ژنرال کیلیانگ قرار داد.

در ادامه این بیانیه تاکید شد: ژنرال شو کیلیانگ سلام گرم شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین و لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین را منتقل کرد و بر حمایت کامل چین از پاکستان خصوصا در این برهه زمانی حساس تاکید شد.

او با تاکید بر شراکت استراتژیک آزموده شده چین – پاکستان، تعهد رهبری چین بر سنت دیرینه دو کشور در حمایت از یکدیگر در مسائل مهم امنیت ملی را بازگو کرد. این ژنرال چینی همچنین بار دیگر بر عزم پکن برای همکاری در راستای تقویت بیشتر مناسبات چین – پاکستان در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها تاکید کرد و بر ضرورت ثبات و توسعه اقتصادی در این منطقه جنوب آسیا و حل و فصل مناقشه‌ها اشاره کرد. او همچنین از تلاش‌های پاکستان برای پیشبرد این اهداف قدردانی به عمل آورد.

براساس بیانیه دفتر عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان هم از حمایت چین از اقدام اسلام‌آباد در شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از اقدام غیر قانونی هند و بحران انسانی جاری قدردانی کرد. عمران خان تاکید کرد: ممنوعیت آمد و شد در کشمیر اشغالی باید فورا لغو شود و باید به گروه‌های بین‌المللی مردم نهاد حقوق بشری اجازه بازدید از این منطقه داده شود تا ارزیابی عینی از تراژدی انسانی در آنجا انجام شود.

او افزود: سرکوب وحشیانه حقوق بشری در کشمیر اشغالی پتانسیل تبدیل به موج افراطی را دارد و اقدامات بی‌مهابای هند می‌تواند این منطقه را بی‌اندازه بی‌ثبات کند.

عمران خان همچنین به این ژنرال چینی گفت، هند ممکن است عملیات پرچم دروغین برای تحریف توجه جهانی از جرایمش اجرا کند. طرفین توافق دارند که پاکستان و چین به رایزنی نزدیک و هماهنگی برای ارتقای صلح و ثبات در این منطقه و همچنین حفظ تعادل استراتژیک ادامه خواهند داد.  

ژنرال شو کیلیانگ همچنین با عارف علوی، رئیس‌جمهوری پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرد. رئیس‌جمهوری پاکستان تاکید کرد کشورش عمیقا برای همکاری دفاعی چین با پاکستان ارزش قائل است و از مسائل امنیت ملی آن حمایت می‌کند.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.