سرگئی لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اس جیشانکار وزیر امور خارجه هند که در محل ضیافت‌های رسمی وزارت خارجه روسیه برگزار شد، در واکنش به پرسش خبرنگاران روس در خصوص اطلاع مسکو از اقدامات فرانسه در خصوص برجام در حاشیه نشست گروه هفت (مسکو از این گروه اخراج شده است) این مطلب را بیان کرد.

وی افزود: پوتین از پیشنهاد مکرون برای احیای برجام و همه توافق‌ها در چارچوب این توافق بین‌المللی حمایت کرده است نمی‌خواهم به صورت مشروح در این باره صحبت کنم اما بدانید که ابتکارات اخیر تنها در صورتی که منافع همه طرف‌ها را دربرگیرد و همه طرف‌ها نیز از آن حمایت کنند، به سرانجام می‌رسد.

لاوروف در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت راهگذر بین‌المللی حمل و نقل شمال - جنوب اشاره و خاطرنشان کرد که این راهگذر توسط ایران، روسیه و هند ایجاد می‌شود.

یادآور می‌شود که ایران پس از خروج آمریکا از برجام و اقدامات این کشور علیه همکاری‌های بین‌المللی با تهران و عهدشکنی و اهمال اتحادیه اروپا در انجام تعهدات خود در چارچوب برجام سه گام خود را به اجرا گذاشت.

گام نخست ایران شامل افزایش تولید اورانیوم غنی شده ایران بود که از مرز ۳۰۰ کیلوگرم پیش‌بینی شده در برجام فراتر رفت.

ایران سپس گام دوم خود را به اجرا گذاشت که بر اساس آن سطح غنی سازی اورانیوم از ۳.۶۷ درصد فراتر می‌رود و انتظار می‌رود گام سوم ایران نیز یک ماه دیگر اجرا شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.