این مراسم عصرگاه چهارشنبه ششم تیر ماه در بنیاد سینمایی فارابی با حضور جمع محدودی از هنرمندان  برگزار شد.
مهدی سجاده‌چی، حجت قاسم‌زاده اصل، عنایت بخشی، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، مجید قاری‌زاده، خسرو نقیبی، افشین هاشمی، فرشته طائرپور، الهام امینی(همسر زنده یاد خشایار الوند)، محسن امیریوسفی، سیروس رنجبر، فرزانه شبانی، محمدحسین قاسمی، موسویان، عبدالرضا منزجی،حامد باشه آهنگر، مجید صالحی از حاضران در این مراسم بودند.
این مراسم که اجرای آن را  فرزاد حسنی برعهده داشت، با بیش از یک ساعت تاخیر و پخش کلیپی از بخش‌های فیلم‌های سینمایی سال ٩٧ شروع شد.
در ابتدای مراسم با پخش کلیپی از زنده یاد خشایار الوند از او تقدیر و اولین نشان سپنتا هشتمین شب فیلم‌نامه نویسان را به این هنرمند تقدیم شد. در این بخش مجید قاری‌زاده این نشان را به سیروس الوند، الهام امینی و دیاکو الوند تقدیم کرد.

سیروس الوند فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان سینما و برادر زنده‌یاد خشایار الوند، در سخنانی گفت: وقتی یکی نیست و به او جایزه می‌دهند مبین این است که آن هنرمند زنده است. سینمای ایران سینمای تفاوت قصه‌هاست. وقتی می‌گوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است. هنوز برای یادآوری می‌گویند فیلم فردین و... البته من خوشحال می‌شوم مثلا بگویند فیلم پرویز فنی‌زاده یا فیلم نوید محمدزاده، ولی کاش بگویند فیلمِ فلان فیلمنامه‌نویس که در جاهای دیگر دنیا این ارزش و قرب را قائل می‌شوند.
او ادامه داد: خیلی خوشحالم بابت معرفتی که کانون فیلمنامه‌نویسان نسبت به خرج داده است. این روزها همه فیلمنامه نوشته‌اند از نماینده مجلس، مدیر و ... اما هیچکدام موفق نبودند چرا که فیلمنامه نوشتن کار سختی است آن هم در مملکتی بین همه سوءتفاهم است.
الهام امینی نیز ضمن تشکر از اهدای این جایزه گفت: مطمئنم روح خشایار اینجاست. برای من زندگی با او هر چند کوتاه بود اما یک موهبت بود من از او خیلی یاد گرفتم و یکی از شیرین‌ترین تجربه‌هایم همکاری با او در دو کار بود. خشایار دو تا خصوصیت حرفه‌ای داشت.در حرفه‌اش خودش را با کسی مقایسه نمی‌کرد چرا که بر این باور بود که هیچ دو انسانی  با یکدیگر قابل قیاس نیستند. ویژگی دیگر او این بود که  به امضا و قولی که می‌داد خیلی متعهد بود. به نظرم این خصوصیات او موجب موفقیت او بود.
دیاکو الوند هم گفت: روح پدرم در کنار ماست.
مجید قاری‌زاده نیز در جملاتی کوتاه خاطره‌ای از زنده یاد خشایار الوند تعریف کرد و گفت:فیلمنامه‌ای از خشایار الوند گرفتم ک هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلمنامه‌های او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلمنامه‌ای دارد که کار نشده است.

سپس مهدی سجاده‌چی رییس شورای مرکزی ضمن تشکر از بنیاد سینمایی فارابی گفت: این جوایز یک اهمیت تکنیکی است که ما برای ژانر قائل هستیم. جشنواره‌هایی که برگزار می‌شوند جشنواره‌های موضوعی هستند که به موضوع فیلم  جایزه می‌دهند اما ما امسال تصمیم گرفتیم به ١٠ ژانر در سینما جایزه بدهیم. در این ١٠ ژانر چند ژانر در سینما ما غایب هستند و برای برخی از آن‌ها زمینه فیلمسازی وجود ندارد و برای برخی هم وجود دارد که باید شرایط برای آن فراهم شود.گونه علمی تخیلی از جمله این آثار است. ما اکنون خیلی خود را شاید نتوانیم صاحب تکنولوژی بدانیم، اما به فیلم‌هایی بر این اساس نیاز داریم. ملت باید برای ۲۰ سال یا ۵۰ سال آینده رویا داشته باشد و بر این اساس فیلم بسازد.
سجاده‌چی افزود: مثلا فیلم ترسناک  در سینمای ما ساخته نمی‌شود درحالی که این گونه از سینما مخاطب بسیاری دارد.

او در ادامه بیان کرد: قرار نبود این مراسم قبل از جشن خانه سینما برگزار شود اما اگر برگزار نمی‌شود به آبان ماه موکول می‌شد، بنابراین با همکاری آقای شاهسواری امشب این مراسم برگزار شد.

معرفی آثار برتر:

بهترین فیلمنامه هنر و تجربه
جایزه بهترین فیلم‌نامه هنر و تجربه با حضور پریسا شمس، محسن امیریوسفی و کیوان کثیریان به کاظم ملایی نویسنده فیلم «کوپال» تقدیم شد.

بهترین فیلمنامه موزیکال


جایزه بهترین فیلم‌نامه موزیکال با حضور عباس یاری، غلامرضا موسوی و رضا حیدرنژاد به فرشته طائرپور و افشین هاشمی برای خاله قورباغه تعلق گرفت.

فرشته طائرپور بعد از تقدیر گفت:جلسه شما با یک اشک همدلانه شروع شد. امیدوارم با قدردانی همدلانه ما ادامه یابد. جایزه گرفتن و جایره دادن اتفاق دلچسبی است. با توجه به کم‌لطفی‌های مختلفی که به فیلمم شد، هرجای دیگر این جایزه را گرفته بودم فکر می کردم نوشداروست، اما الان خوشحالم این جایزه را از گروهی حرفه‌ای می‌گیرم.


وی افزود: در کشور ما کار موزیکال آسان نیست و فقط برای بچه‌ها می‌توان کار کرد. من بین تمام تولیداتم «خاله قورباغه» را ویژه دوست دارم و موافق با نیازهای کودک امروز می‌دانم. این سومین جایزه‌ای است که به خاطر فیلمنامه نویسی می‌گیرم و خیلی خوشحالم که به دلیل جنبه موزیکال این جایزه را می‌گیرم. امیدوارم مانند هر جایزه تخصصی انگیزه‌ای برای ادامه کار باشد، امیدوارم سینمای ما شاهد روند خوبی در ساخت فیلم موزیکال باشد.

بهترین فیلم‌نامه جنگی
سپس جایزه بهترین فیلم‌نامه جنگی با حضور جواد طوسی و علی اکبر قاضی نظام به محمد علی و حامد باشه آهنگر نویسنده «سرو زیر آب» اهدا شد.
در ادامه جایزه بهترین فیلمنامه فانتزی با حضور حبیب رضایی و سید جلال الدین دری به محسن امیریوسفی برای آشغال های دوست داشتنی تقدیم شد.
حبیب رضایی پیش از معرفی برگزیده این دوره به خلوت بودن مراسم اشاره کرد و گفت: نوشتن کار هرکسی نیست و بودن در این جشن نیز جای هر کسی نیست. قرار است به کسی به جایزه بدهیم که فیلمش اندازه دو دوره ریاست جمهوری توقیف می‌شود.
محسن امیریوسفی نیز بعد از تقدیر گفت: آنقدر هیجان زده هستم که نمیدانم چه بگویم این اولین جایزه‌ای است که در عمرم برای فیلم بلند در کشور خودم می‌گیرم. یادی کنم از دوستانی که ۱۶ بار مرا مجبور کردند فیلمنامه «آشغال‌های دوست‌داشتنی» را بازنویسی کنم و سپس مورد تایید قرار گرفت. در همین‌جا ما دعوایی داشتیم و من تا مرز سکته رفتم. انگار نگاه «آشغال‌های دوست داشتنی» که می‌گوید همه با هم هستیم، بر همه ما مستولی است. متاسفانه هیچ‌گاه نشد همه عوامل با هم یک افتتاحیه داشته باشیم،  با این حال از همه کسانیکه ۶ سال کمک کردند تا این فیلم اکران نشود، تشکر کنم. از کسانی که توبیخ هم شدند تشکر می‌کنم.

بهترین فیلم‌نامه اکشن
جایزه بهترین فیلم‌نامه اکشن با حضور طهماسب صلح‌جو و خسرو نقیبی به محمدحسین مهدویان و ابراهیم امینی برای فیلم «لاتاری» تقدیم شد.
خسرو نقیبی در جملاتی کوتاه به بی‌مهری‌ای که به فیلم‌نامه نویسان در سینما می‌شود، اشاره کرد و گفت: فیلم‌نامه نویسان تنهاترین قشر سینما هستند. ماها امپراطور کاغذیم اما گاهی سر صحنه هم فراموش می‌شویم.


تقدیر از سیامک تقی‌پور
در بخش بعدی مراسم از سیامک تقی‌پور نویسنده آثاری چون «سه مرد عامی»، «راز خنجر» و «جاده‌های سرد» با حضور عنایت بخشی، فرزانه شبانی و محمود مهرآور تقدیر شد.
تقی‌پور با اشاره به اینکه من تاکنون ١٢ فیلمنامه نوشتم نه سه فیلمنامه، یادداشتی را برای حاضران قرائت کرد.  

بهترین فیلم‌نامه بخش جنایی
در ادامه جایزه بهترین با حضور حجت قاسم‌زاده اصل، مصطفی رستگاری و مهرداد فرید به هومن سیدی برای فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده» تعلق گرفت که نوید محمدزاده به جای او این جایزه را دریافت کرد.

بهترین فیلم‌نامه کمدی
جایزه بهترین فیلم‌نامه کمدی با حضور حسین فرح‌بخش، مهدی سجاده‌چی و مجید صالحی به علی فرقانی برای فیلم  «مصادره» تعلق گرفت.


در این بخش حسین فرح‌بخش در جملاتی کوتاه بیان کرد: اولین چیزی که در سینما یاد گرفتم این بود که اول باید فیلم‌نامه یک فیلم درست باشد. سخت‌ترین کار دنیا درس خواندن و نوشتن است که فیلم‌نامه نویسان هر دو این کارها را انجام می‌دهند.

بهترین فیلمنامه درام
این بخش از برنامه دو جایزه داشت.
جایزه ویژه بهترین فیلم‌نامه بخش دارم با حضور حسین ترابی، مسعود نقاش‌زاده و منوچهر شاهسواری به مجید رضا مصطفوی و پیام کرمی برای فیلم «آستیگمات» اهدا شد.
نویسندگان این اثر به حواشی و توقیف این فیلم اشاره و از گرفتن جایزه ابراز خوشحالی کردند.
جایزه اصلی این بخش به پیمان معادی برای فیلم «بمب، یک عاشقانه» تعلق گرفت که جایزه او را حبیب رضایی دریافت کرد.

در بخش بعدی فیلم‌نامه‌ منتخب مردمی در غالب یک کلیپ اعلام شد. «مغزهای کوچک زنگ‌زده» با ۴٧ درصد آرای مردم در این بخش برگزیده شد و  جایزه این قسمت با حضور اعضای شورای مرکزی کانون فیلم‌نامه نویسان به هومن سیدی تعلق گرفت که محمد نویدزاده آن را دریافت کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.