اسپوتنیک روسیه گزارش داد، احمد جدیان، فرماندار شهر القائم در عراق اظهار کرد: تلاش برای بازگشایی گذرگاه مرزی با سوریه با سرعت بالایی انجام می‌شود. قرار بود طبق توافق با هیئت گذرگاه‌های مرزی عراق، این گذرگاه در تاریخ یکم سپتامبر آتی افتتاح شود، اما زمان بازگشایی، یک یا دو روز و یا اینکه تا هفتم ماه آتی، به تاخیر خواهد افتاد تا آن زمان اقدامات لجستیک برای تامین برق و آب انجام شود.

جدیان با اشاره به وجود فشارهای بسیاری برای بازگشایی گذرگاه مرزی میان دو کشور عراق و سوریه جهت ازسرگیری فعالیت‌های تجاری و جابه جایی مسافران پس از چند سال توقف، تاکید کرد: مرکز نظارت بر این گذرگاه و مدیر آن و نیز مراکز صدور گذرنامه و سفرهای زمینی، همگی در گذرگاه آماده هستند و تنها کارهای جزئی باقی مانده‌ است.

پیشتر فرماندهان نظامی ارتش‌های سوریه و عراق در راستای فراهم کردن شرایط برای بازگشایی گذرگاه، از مناطق مرزی دو کشور بازدید کردند.

سوریه و عراق سه گذرگاه دارند، یکی گذرگاه العربیه که مقابل آن گذرگاه ربیعه در خاک عراق است که تحت کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) قرار دارد، دومی گذرگاه الولید در عراق که مقابل آن گذرگاه التنف در خاک سوریه و سومی گذرگاه القائم در عراق که گذرگاه البوکمال در سوریه در مقابل آن قرار دارد و از زمان آزادسازی منطقه از کنترل گروه تروریستی داعش در اواخر ۲۰۱۷ به کنترل ارتش سوریه درآمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.