پس از انتشار خبر آزادی موقت و با قید وثیقه «محمدعلی نجفی»، برخی کاربران شبکه اجتماعی توئیتر به این موضوع پرداختند. تجمع محدود چند ده نفری در اعتراض به «طرح زیست شبانه» در تهران نیز مورد توجه کاربران قرار گرفت و برخی نیز به بازنشر تصاویر همنشینی دو عضو شورای نگهبان پس از بروز رسانه ای اختلافاتشان پرداختند.

نجفی و رهایی موقت از زندان

«محمدعلی نجفی» که به جرم قتل همسر دوم خود «میترا استاد» از خرداد امسال در زندان به سر می‌برد دیروز به قید وثیقه و موقتا آزاد شد. 

طیفی از کاربران توئیتر از اینکه چگونه محمدعلی نجفی به رغم استفاده از سلاح گرم بدون مجوز و قتل یک نفر توانسته است با قید وثیقه آزاد شود، اظهار تعجب کردند. از سوی دیگر، برخی کاربران ضمن مقایسه پرونده نجفی با برخی از دیگر متهمان پرونده‌های مشهور چند سال اخیر، از وجود برخی استانداردهای دوگانه، سخن گفتند. کاربری در توئیتی آورد که مجرمین یقه سفید همواره از حداکثر انعطاف قانون و کمک‌های حقوقی بهره می‌برند. گروهی از کاربران نیز وضعیت پرونده نجفی را با سیر قانونی یک دادخواست طلاق مقایسه و این پرسش را مطرح کردند که چطور ممکن است آزادی موقت نجفی از زندان ظرف سه ماه صورت بپذیرد؛ اما روند قانونی یک دادخواست طلاق، ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد؟

کاربرانی بودند که همچنان وضعیت این پرونده و روند آن را مورد پرسش قرار می‌دادند. کاربری نوشت: «اگر چه برادر میترا استاد در مصاحبه‌ای گفته بود برای اعلام رضایت از نجفی، دیه نگرفته است، ولی سوال من این است که این همه اصرار روزهای اول خانواده وی برای قصاصُ چگونه ناگهان تبدیل به رضایت بدون دیه شد؟!». کاربرانی نیز بودند که از قوه قضاییه درخواست کردند تا ابهامات موجود در این پرونده را برای افکار عمومی روشن سازد.

این آزادی اما فرصتی هم شد برای رقبای سیاسی که بار دیگر از اصلاح طلبان و حمایت برخی از آنان از محمدعلی نجفی به شدت انتقاد کنند. آنان معتقد بودند که حمایت و تلاش‌های برخی فعالان اصلاح طلب باعث آزادی نجفی شده است و این امر را مغایر با اصول اخلاقی دانستند. هرچند مشخص نکردند که چنین تلاش‌هایی با کدام اصول اخلاقی مغایر است؟

برخی کاربران نیز از وجود قانونی که امکان آزادی یک متهم به قتل را با وثیقه از زندان می‌دهد، انتقاد کردند و خواستار تغییر این قانون شدند. آنان معتقد بودند این امر نه در پرونده نجفی که در ده‌ها پرونده قتل دیگر، می‌تواند برای امنیت جامعه خطر آفرین باشد.

در مقابل کاربرانی هم این آزادی را قانونی دانستند. در توئیتی می‌خوانیم که نجفی کاملا قانونی و به صورت موقت و با قرار وثیقه آزاد شده و حبسش سر جایش است. این ‌که چون پول داشته و توانسته است وثیقه را جور کند و آزاد بشود، یک مسئله دیگر است.

کاربر دیگری نیز نوشت که روند این پرونده کاملا عادی و قانونی بوده است. شخصی قتل انجام داده، حکم قصاص وی صادر شده، خانواده مقتول رضایت داده‌اند و حکم باطل شده و دادگاه برای رسیدگی به جنبه‌ی عمومی جرم قرار وثیقه صادر کرده است. مثل همه‌ی مجرمینی که از خانواده مقتول رضایت گرفته‌اند.

تقابل‌ها بر سر زیست شبانه

پس از تجمع جمعیتی اندک در برابر شورای شهر تهران برای مخالفت با طرح موسوم به «زیست شبانه»، کاربران موافق و مخالف این طرح در شبکه اجتماعی توئیتر با یکدیگر مجادله کردند.

در نخستین واکنش «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران، توئیت کرد: «با تشکر از نیروی انتظامی که امروز با تجمع مخالفان زیست شبانه مقابل شورای شهر تهران با سعه ‌صدر برخورد کرد، از عزیزانی که در این تجمع حضور داشتند، دعوت می‌کنم در دیداری مشترک، دلایل‌شان برای مخالفت با خواست اکثریت شهروندان تهرانی را شرح دهند و در این مورد با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.»

مخالفان اما با توئیت‌هایی مدعی شدند که این طرح باعث ایجاد آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. کاربری نوشت: «اگر بگویم زیست شبانه مصوب شورای شهر در واقع سرپوشی بر ناهنجارهای اجتماعی چون دختران خیابانی و تکدی گری است، اشتباه نیست.»

کاربر دیگری هم ضمن ادعای تاثیر این طرح بر بنیان خانواده‌ها، توئیت کرد: «در کشورهای غربی خانواده بی‌مفهوم است. اما در کشور ما خانواده مهم ترین رکن است. پس چگونه می توانند این کشور الگوی مناسبی برای ایران باشند.»

در مقابل، موافقان گفتند که استانداردهای دوگانه‌ای وجود دارد که باعث شده است تا مخالفان این طرح با وجود تعداد اندک، فرصت تجمع علیه این طرح را بدست آورند. کاربری نوشت: «امروز کمتر از ۳۰ نفر با تجمع مقابل شورای شهر تهران با زیست شبانه مخالفت کردند، ماموران پلیس هم رفتار خیلی خوبی آ آنان داشتند و مدتی بعد هم تجمع در آرامش کامل تمام شد، به‌ نظرم خوب است حالا که مخالفان تجمع کردند، موافقان زیست‌شبانه هم امکان چنین تجمع مسالمت‌آمیزی را داشته باشند.»

در توئیت دیگری نیز می‌خوانیم: «این عده رفتند جلوی شورای شهر تا به زیست شبانه اعتراض کنند؛ کاش کسی به آنان می‌گفت این زیست شبانه با آن زیست شبانه‌ای که آنان فکر می‌کنند تفاوت دارد.»

کاربران دیگری نیز وجود زیست شبانه در شهرهای همچون مشهد، قم و اهواز را با زیست شبانه احتمالی در تهران مقایسه کردند. در توئیتی می‌خوانیم: «در مشهد ما سالیان زیادی است که زیست شبانه را تجربه می‌کنیم؛ بافت مرکزی مشهد همواره بیدار است و شما هر وقت از شبانه روز که اراده کنی می‌توانی به این بافت زنده سر بزنی و از امکانات فعال شهری استفاده کنی. اگر توفیق زیارت داشته باشی هم که چه بهتر.»

برخی کاربران نیز به مواردی همچون بسته بودن مغازه‌ها در شب‌های شهر تهران اشاره کردند و آن را باعث بروز مشکلاتی برای شهروندان دانستند و معتقد بودند که اجرای چنین طرحی به پایان این مشکلات کمک خواهد کرد.  

پایان اختلاف شیخین

با انتشار تصاویر دیدار آیت الله «صادق آملی لاریجانی» و آیت الله «محمد یزدی» دو عضو شورای نگهبان، به نظر می رسد پرونده اختلاف میان شیخین، به پایان رسیده است. «عباسعلی کدخدایی» سخنگوی شورای نگهبان، در توئیتی نوشت: «امروز روز خوبی بود برای همه در شورای نگهبان. هر دو یکی می‌شویم تا نبود اختلاف. به قول آن پیر سفر کرده باید همه فریادها را بر سر آمریکا کشید و البته که اختلاف نظر، طبیعی هر جامعه‌ی بالنده‌ای است. از اختلاف راه چه غم، رهنما یکی است.»

برخی کاربران نیز از نزدیکی مجدد آیت الله آملی لاریجانی و آیت الله یزدی استقبال کردند. کاربری نوشت: «آیت الله یزدی و آیت الله آملی لاریجانی امروز در جلسه شورای نگهبان با احترام و رفاقت با هم روبوسی کردند و به طرفداران و منتقدین اثبات کردند زمان شناس هستند و اجازه سوء استفاده به افراد مغرض را نمی‌دهند. اپوزیسیون داخلی و خارجی حالا حالاها ناامید باشند، علما کنار هم هستند»

کاربری نیز توئیت کرد: «دیدار مسرّت بخش و مصافحه دشمن شکن امروز دو فاضل انقلابی و ولایتمدار؛ حضرات آیات یزدی و آملی لاریجانی، یعنی اختلاف نظر طلبگی آری؛ آب به آسیاب دشمن ریختن خیر»

در توئیت دیگری نیز می‌خوانیم: «دوستانی که به جلسه آشتی کنان آیات یزدی آملی لاریجانی ایراد می‌گیرند بگویند این دو باید چکار می‌کردند که راضی باشید در شرایط حاضر؟ بحث نامه‌ها به کنار، الان باید چه برخوردی با هم می‌کردند؟»

کاربرانی نیز انتشار این تصاویر را نشان دهنده دوستی پایدار میان این دو عضو شورای نگهبان شدند. گروهی نیز بر نقش بزرگانی که واسطه این دیدار و رفع برخی کدورت‌ها شدند، تاکید کردند.

برخی از کاربران اما درباره تعیین تکلیف نامه‌های سرگشاده منتشر شده در این اختلافات و برخی اتهامات پرسش کرده و خواستار شفاف سازی در این ارتباط شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.