علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران صبح روز سه شنبه پنجم شهریور ماه با هیأتی متشکل از معاونان و مدیران ارشد سازمان به منظور حضور در مراسم هفته دولت و روز کارمند و نیز بازدید از روند پیشرفت پروژه‌های مرکز تحقیقات سلامت و کشاورزی البرز در این مرکز حضور یافت و در جمع مدیران و کارکنان مرکز سخنانی ایراد کرد.

معاون رئیس جمهور، ضمن عرض تبریک هفته دولت و روز کارمند، یاد و خاطره شهیدان بزرگوار دولت، رجایی و باهنر را گرامی داشت و بیان کرد که اصولاً در زندگی انسان دو گونه پرسش قابل طرح است. یکی پرسشی از چرایی و دیگری پرسشی از چگونگی است. مثل اینکه بگوییم چرا آن واقعه یا حادثه رخ داد؟ چرا برخی ملت‌ها فقیر هستند؟ چرا با چالش‌های گوناگون مواجه هستند؟ و چراهای دیگر. دیگر اینکه بپرسیم که چگونه می‌توانیم مشکلی را حل کنیم؟ انقلاب اسلامی کار بزرگی کرد و آن اینکه رویکرد حکومت را بر محور چرایی قرار داد. قبلاً می‌گفتیم چرا اینطور هستیم و چرا غرب پیشرفت کرده است. اگر با این چراها خود را مشغول می‌کردیم همانگونه که در عهد قاجار و پهلوی بودیم به سختی می‌توانستیم راه درست زندگی را پیدا کنیم. وقتی امام عزیز راحلمان  سکان هدایت نهضت را بر عهده گرفتند، چراها را به چگونه تبدیل کردند و برای مثال فرمودند چگونه پیشرفت کنیم و چگونه به خودکفایی و خوداتکایی برسیم. چگونه مستقل شویم و چگونه فرهنگ خود را ارتقا بخشیم.

صالحی: در دو سه ماه آینده خبر خوبی درباره راکتور اراک اعلام می‌شود

وی در ادامه افزود: ارزش و عظمت و اعتبار این انقلاب باشکوه در همین نگاه جدیدی است که به ملت بزرگ ایران عرضه کرد. ملتی که خودش را به خصوص در دوره قاجاریه و عصر پهلوی ضعیف شده و تحقیر شده می‌دید. درست در زمانی که دنیا در کوران انقلاب صنعتی بود ما به خوابی عمیق فرو رفتیم. امام با این بیدار باش، تکلیف ما را با خودمان مشخص کرد. انقلاب کردیم تا بدانیم چگونه خودمان را بسازیم و این، اولین گام رهایی از قید مستکبران بود. اگر همواره غلام حلقه به گوش باشی، راه به جایی نخواهی برد. غلام تا زمانی که قبول کند غلام است، هیچ وقت به سروری و سربلندی نمی‌رسد. ما در وهله اول باید خودمان را از قید و بند غلامی نجات می‌دادیم و از یوغ استکبار رهایی می‌یافتیم. البته اگر می‌خواستیم امور و سرنوشت خود را در دست بگیریم باید هزینه می‌دادیم. جنگ تحمیلی، مشکلات، تحریم‌ها و محدودیت ها در این ۴۰ سال نتیجه همین استقلال طلبی و کسب آزادی بود. امام عزیز راحلمان، ملت را در این جهت هدایت کرد تا مطالبات را محقق کند.

*ایران علیرغم ۴۰ ساله چالش‌های مختلف عزت آفرین و اقتدر آفرین مانده است

به گزارش فارس، رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: ملت از کمند استعمار و استکبار آزاد شد. مثل پرنده‌ای که در قفس بود و از آزادی برخوردار نبود. حالا باید بعد از رهایی خودش را بسازد. ساختن و آباد کردن هم کار آسانی نیست. ما در این ۴۰ سال با دولت و حکومت برآمده از اراده ملت تلاش کردیم. دو دولتمرد بزرگوار شهید شدند ولی نظام، حکومت و دولت اسلامی ادامه یافت. چرا؟ چون این دولت و نظام برآمده از اراده ملت است. در جمهوری اسلامی همه کسانی که دارای مسؤولیت هستند، فرزندان، خواهران و برادران شما هستند. به این علت، این ملت پایدار است و توانسته علیرغم ۴۰ سال مشکلات و چالش‌های گوناگون برقرار بماند و نه تنها برقرار بماند بلکه عزت آفرین و اقتدار آفرین باشد و این دستاوردی اعجاب‌آمیز است.

وی با اشاره به مشکلات موجود اقتصادی و معیشتی گفت: درست است که گاهی ممکن است که مسؤولان در برنامه ریزی و انتخاب اولویت ها اشتباه کنند اما علت اصلی بسیاری از مشکلات ما، فشاری است که از خارج وارد می شود. مانع اجرای صحیح و سریع عملیات بانکداری می‌شوند. می‌خواهیم کالایی را در فضای رقابتی تهیه کنیم، با مشکل مواجه می‌شویم. هزینه‌های تأمین اقلام و تجهیزات مورد نیاز بالا رفته است. دشمنان به شیوه‌های مختلف، مشکل ایجاد می‌کنند. همین مسئله باعث اتلاف انرژی و زمان می‌شود. حال باید پرسید که چرا اینگونه ما را تحت فشار قرار می‌دهند. به خاطر همان راهی است که از اول انقلاب آغاز کردیم و آن کسب استقلال بود. می خواهیم مستقل باشیم و سروری دیگران را نمی‌پذیریم.

* ایران یکی از تصمیم سازان حال و آینده خاورمیانه است

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به منزلت و جایگاهی دست یافته است که خاورمیانه بدون اراده و نقش آفرینی ایران نمی‌تواند شکل مورد نظر خودش را بگیرد و ایران یکی از تصمیم سازان حال و آینده خاورمیانه است. اما چرا با کشورهای دیگر کاری ندارند؟ و تنها نگران ما هستند. به خاطر اینکه ما در شرایطی قرار گرفتیم که نقش آفرین شده ایم. این نقش آفرینی مرهون استقلالی است که بدست آورده ایم. و آن استقلال هم مرهون راهی است که امام حکیم ما به ما نشان داد که در زندگی باید به دنبال چگونه زیستن باشیم. بستری که امام فراهم نموده بستر اسلام است اما اینکه چقدر اسلامی رفتار می‌کنیم، قضیه دیگری است و در خور تدقیق و تأمل بسیار است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: یکی از چالش هایی که با دنیای استکبار داشتیم و آنها سعی می کردند به عنوان چالش ما با دنیا معرفی کنند، این نکته بود که جمهوری اسلامی ایران، سدی در برابر تفکر استکباری است و باعث هوشیاری و بیداری دیگر ملل جهان است.

وی افزود: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی که با آن مواجه هستیم الان، کشور صاحب نفوذ و اقتدار در منطقه هستیم. این امر را مسئولان وزارت امور خارجه درک می‌کنند که وقتی در عرصه بین المللی حضور می یابند، قدرتمند، سرافراز و با قامتی استوار ظاهر می شوند. دلیل این مسئله، برخورداری از پشتوانه ملی و حمایت ملتی عزیز و مستقل است. این عزتمندی را باید قدر بدانیم و آگاه باشیم که این اقتدار، مرهون رشادت های شهدای ماست. مرهون همت عالی جانبازان و آزادگان ماست که سال ها در اسارت مقاومت کردند. این عزیزان، مؤلفه‌ها و بن‌مایه‌های عزت ملی هستند.

صالحی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی بستر احیای ارزش‌ها و تعالیم اسلام فراهم شد، افزود: ما باید در این بستر حرکت کنیم. اما ممکن است خطا و اشتباه هم داشته باشیم. حضرت آقا فرمودند؛ حُسن این نظام اصلاح پذیری آن است. یعنی اگر خطایی کردیم می پذیریم و این خطا را اصلاح می کنیم. آنها که خودمحورند و خودشیفتگی دارند، هیچوقت خطای خوشان را نمی پذیرند و شکست می خورند. دیکتاتوری مثل صدام تصور اینکه خطا کند را به ذهن خود راه نمی‌داد. آن دیکتاتور بدعاقبت گمان می‌کرد که همه تصمیماتش درست است. تا به جایی رسید که او را از چاه بیرون کشیدند. اینها عبرت آموز است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران برجام را یکی از دستاوردهای ۴-۳ سال اخیر کشور برشمرد و به قضاوت هایی که در این مورد شده پرداخت و گفت: یکی می‌گوید برجام خوب است. دیگری می گوید بد است. برخی می‌گویند آنها که برجام را رقم زدند دوستدار کشور نبودند. این صحبت ها تا زمانی که منصفانه، عادلانه و محققانه باشد، اشکالی ندارد. می‌گویند صنعت هسته‌ای را تعطیل کردیم. نابود کردیم و در مقابل هیچ امتیازی به دست نیاوردیم. آیا این سخنان منصفانه است؟ شخصی در مراسمی می‌گفت «من حقوقدانم. برجام را از اول تا آخر خوانده‌ام و هر چه می‌گویم درست است. یکی از کارهایی که انجام ندادند، فرمان ۹ ماده‌ای حضرت آقا است.»  چقدر علنی سخن نادرست می‌گویند و اظهارات ناصحیح را منتشر می‌کنند. در حالیکه در این ۹ بند اشاره شده ۵-۴ بند مربوط به سازمان انرژی اتمی بود که تمامی این بندها را عمل کردیم. بطور مثال مضمون یکی از این بندها این بود که وقتی می خواهیم ۹ تن اورانیوم غنی شده را به خارج بفرستیم، مرحله مرحله انجام شود و در مقابل اورانیوم طبیعی را دریافت کنیم، ما در انجام این کار، اول هر آنچه مشخص شده بود را گرفتیم و بعد در مقابل اورانیوم غنی شده را تحویل دادیم.

*برجام صنعت هسته‌ای را متوقف نکرد

صالحی تاکید کرد: برجام صنعت هسته‌ای را متوقف نکرد. تاریخ این حقیقت را نشان خواهد داد چون الان خیلی چیزها را نمی توانیم بازگو کنیم. اما توجه داشته باشید قبل از برجام حدود ۱۴ هزار متخصص و کارمند در مجموعه داشتیم و در حال حاضر حدود ۱۵۰۰۰ کارمند و کارشناس و محقق داریم. اگر صنعت هسته‌ای متوقف شده و نابود شده است پس این ۱۵ هزار نفر چه می‌کنند؟ شرکت های جدیدی که تشکیل شده به چه منظور بوده است؟ در سایت کرج همواره شاهد رونق بیشتر فعالیت ها بوده‌ام. فقط یکی از پروژه های این سایت به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو در حال انجام است که معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و علاوه بر آن ۲۰۰ میلیارد هزینه زیر ساخت های آن است. تجهیزات پروژه FDG که در سال های اخیر راه اندازی شده است را بعد از برجام خریداری کردیم.

*در دو سه ماه آینده خبر خوبی درباره راکتور اراک اعلام می‌شود

وی افزود: بنابراین فعالیت های هسته‌ای در تمامی حوزه ها با آهنگی حساب شده و با قوت و قدرت ادامه دارد . به همین دلیل ترامپ آن را بدترین قرارداد تاریخ آمریکا می داند و می گوید بنا بود فعالیت های هسته ای ایران متوقف یا کند شود. برجام نه تنها این کار را نکرده بلکه به صنعت هسته‌ای ایران کمک می شود و آنچه دارند را مدرن سازی می کنند. شاید منظور ترامپ راکتور خنداب اراک است که بازطراحی مفهومی، پایه و تفصیلی آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده و از سوی متخصصان چینی، آمریکایی و بعد انگلیسی مورد ارزیابی علمی و تایید قرار گرفته است.

صالحی اضافه کرد: انشاء الله در دو سه ماه آینده خبر خوبی در خصوص این پروژه اعلام می‌شود و اقدامات خوبی را شاهد خواهیم بود. این راکتور از نظر طراحی، اعتبار جهانی دارد. امیدواریم روزی بتوانیم اسناد علمی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در این پروژه را در معرض رأی و قضاوت متخصصان و افکار عمومی قرار بدهیم.

وی گفت: ناجوانمردانه است که ترامپ می گوید برجام بدترین قرارداد تاریخ آمریکا است و باید از بین برود و عده‌ای در داخل کشور می گویند برجام صنعت هسته‌ای را نابود کرد. برخی وقتی مسئله سیاسی پیش می آید پرده را روی چشم می‌اندازند و هر چه می خواهند می گویند. نمی خواهند حقیقت را ببینند. پرسش‌ اصلی این است که وجدان آنها چه می‌گوید.

*صنعت هسته ای با قدرت و قوت پیش می رود

صالحی با اشاره به پروژه‌های بزرگ سازمان و در ساختگاه نیروگاه اتمی بوشهر گفت: پروژه راهبردی دیگر فازهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر هستند که ارزش آنها ۱۰ میلیارد دلار و معادل بیش از صد هزار میلیارد تومان می باشد. آیا تاکنون چنین پروژه‌هایی را اجرایی کرده‌ایم؟ سایت‌های نطنز و فردو الان با ۴ سال پیش اصلاً قابل مقایسه نیست. تحقیق و توسعه و اکتشاف و استخراج نیز به هیچ وجه متوقف نشده است. صنعت هسته ای با قدرت و قوت پیش می رود. مسائل اقتصادی و تحریمی بحثی جداگانه و چالشی است که با استکبار داریم. آرام آرام ریاست جمهوری، وزیر خارجه و دیگر عزیزان مسئول سعی دارند بخش های دیگر برجام را به جایی برسانند که منافع ملی بیش از پیش تأمین شود.

معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از فعالیت ‌و تلاش های مدیران و کارکنان صنعت هسته ای در سراسر کشور گفت: بنده اگر اینجا با قدرت صحبت می کنم، به لطف و برکت تلاش‌های شما عزیزان و به یُمن الطاف الهی است. از صبوری شما در برابر مشکلات و همت عالی شما در کار و فعالیت  قدردانی می کنم. برخی جوانان در پروژه ها از فرط علاقه برخی شب ها را تا صبح در محل کار می مانند. کارهای بزرگی انجام شده است که انشاء الله خداوند توفیق بدهد و به نتیجه برسد. ما به برکت عنایات خداوندی شاهد سازمانی مقتدر تر و با افتخار خواهیم بود. انشاءلله

 صالحی همچنین از مساعدت ها و همراهی‌های مسئولان استان البرز در پیشبرد پروژه‌های سازمان انرژی اتمی ایران تقدیر کرد. شهبازی، استاندار و شاهمرادی معاون اقتصادی استاندار از حاضران در مراسم بودند و صالحی را در بازدیدها همراهی کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.