حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با توجه به سخنان اخیر روحانی مبنی بر اینکه «برای تامین منافع ملی حاضر به مذاکره با هر کسی هستیم»، بیان کرد: در شرایط فعلی به هیچ وجه زمینه مذاکره جمهوری اسلامی با ایالات متحده آمریکا مهیا نیست. صحبت‌های روحانی را قبول دارم، ولی واقعیت این است که در شرایط فعلی منافع ایران تامین نمی‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره میزان احتمال مذاکره بین ایران و آمریکا، با توجه به صحبت‌های روحانی و ترامپ، گفت: منافع ملموس جمهوری اسلامی پیش از این مطرح شده است، اما ترامپ برای رفع اختلافات جدید می‌خواهد وارد مذاکره شود. واقعیت این است که تصور ترامپ از ایران تصور کره‌شمالی است، در حالی که تجربه کره‌شمالی یک پروژه شکست‌خورده است که پرونده‌اش در زمان خود ترامپ مشخص شد و این اتفاقات نشان می‌دهد که بعید است مذاکره‌ای شکل بگیرد.

نماینده مردم اسلام‌آباد غرب عنوان کرد: تا زمانی که ۹۱۵ تحریمی که در قالب فصل هفتم منشور ملل متحد و تحریم‌های مازاد بر آن و تحریم‌های کنگره‌ای در ایالات متحده شکسته نشود، راهبردی برای مذاکره در ایران شکل نخواهد گرفت.

فلاحت‌پیشه همچنین گفت: صحبت‌های اخیر ترامپ تعارفات دیپلماتیک داشت مبنی بر اینکه من دوستان ایرانی خوبی دارم و ایرانی‌ها می‌توانند کشور خوبی باشند، اما موارد جدیدی را هم مطرح کرد که نشان می‌دهد ایران را با کره‌شمالی اشتباه گرفته است و تا زمانی که این اشتباه در برداشت او رفع نشود، مذاکره‌ای رخ نخواهد داد.

او در ادامه با تاکید بر مواردی که از سوی ترامپ مطرح شده گفت: طرح این موضوع که ۱۸ نکته اختلافی با ایران داریم یعنی اینکه می‌خواهد اختلافات بی‌پایانی با ایران ایجاد کند، یا اینکه در تلاش است قیدهای زمانی برجام را بردارد. ایشان هیچ تعهدی برای پایان دادن تحریم‌ها بیان نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: بنابراین معتقدم از دل صحبت‌های ترامپ فضای مذاکره احساس نمی‌شود و فضای رسانه‌ای اخیر بیش از اینکه متاثر از صحبت‌های روحانی یا ترامپ باشد، متاثر از مواضع خوش‌بینانه آقای مکرون است. ایشان مواضع ایرانی و آمریکایی را به صورتی شیرین‌شده و با تلخی کمتری بیان کرده و این از خصوصیات فرانسوی‌هاست که می‌کوشند نفس مذاکره شکل بگیرد، ولی تجربه نشان داده این خوش‌بینی برای رسیدن به مذاکره کافی نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.