دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز پنجشنبه گفت که درصورت ایجاد توافق صلح با طالبان، سطح نیروهای آمریکایی در افغانستان به ۸ هزار و ۶۰۰ تن کاهش می‌یابد.

به گزارش فرانس پرس، ترامپ در گفت‌وگو با رادیو فاکس‌نیوز گفت: قصد داریم [تعداد نیروهایمان را] به ۸ هزار و ۶۰۰ کاهش دهیم و پس از آن تصمیم دیگری خواهیم گرفت. حضورمان [در افغانستان] را همواره حفظ خواهیم کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در عین حال تاکید کرد درصورتی که حمله‌ای علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان صورت گیرد، "ما با تعداد نیروهایی که هرگز سابقه نداشته، بازخواهیم گشت."

شبکه خبری «طلوع‌نیوز» روز یکشنبه به نقل از مقام های آگاه که نامی ازآنها نبرد، گزارش داد که دور نهم مذاکرات صلح آمریکا و طالبان شنبه پایان یافت و طرفین بر سر خروج نیروهای خارجی از افغانستان در چارچوب زمانی ۱۵ تا ۲۰ ماهه و نیز ضمانت طالبان برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم به توافق رسیدند.

بر اساس این گزارش، دو طرف در روزهای آینده توافقنامه صلحی امضا می‌کنند که بر اساس آن، تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۱۴ هزار به ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

اشرف غنی احمدزی رئیس جمهوری افغانستان اخیرا در گفت‌وگو با طلوع گفت که نیروهای مستقر در پنج پایگاه کوچک آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و خروج آنها تاثیری بر زندگی افغان ها ندارد.

غنی با اشاره به توافقنامه صلح احتمالی که انتظار می‌رود در روزهای آینده بین آمریکا و طالبان امضا شود، خاطر نشان کرد که توافق بین یک دولت و یک گروه مبنای قانونی ندارد.
نمایندگان آمریکا و طالبان با هدف امضای توافقنامه صلح و پایان دادن به جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، از اکتبر ۲۰۱۸ مذاکرات را در دوحه قطر آغاز کردند. دور نهم این مذاکرات پنجشنبه هفته پیش در دوحه آغاز شد و شنبه پایان یافت.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، همکاری طالبان در مبارزه با القاعده، اعلام آتش‌ بس و آغاز مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان، چهار محور اصلی توافقنامه صلح آمریکا و طالبان اعلام شده است.

مقام‌های آمریکا تاکنون اظهارات ضدونقیضی درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان داشته‌اند. این اظهارات از اعلام خروج کامل در مدت ۶۰ روز ازسوی ترامپ تا حضور تعداد متفاوتی از نیروها و خروج در بازه‌های زمانی مختلف متفاوت بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.