دنیس راس، مشاور رئیس‌جمهور سابق آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست ادعا‌های مکرر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه سیاست او موسوم به «کارزار فشار حداکثری» موثر واقع شده‌ را رد کرد.

وی ضمن یادآوری این نکته به ترامپ که «چانه‌زنی با ایران با جوش دادن معاملات ملکی فرق دارد» خاطرنشان کرد سیاست‌های تهران در منطقه را نمی‌توان به سادگی به «دلار و سنت» وابسته دانست.

این مقام سابق به عنوان مثال، یادآوری کرده که تحریم‌های آمریکا علیه ایران نتوانسته تغییری در دستاورد‌های میدانی دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ایجاد کند. راس پس از نقل سخنان «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران که گفته بود تحریم‌های آمریکا موجب کاهش بودجه نظامی تهران در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ شده، می‌نویسد: «اما این کاهش ادعایی بودجه به کاهش فعالیت‌های ایران در تنگه هرمز منجر نشده و در همانجا بود که این کشور چندی پیش یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد.»

او می‌نویسد: «روی هم رفته الگوی واقعیت‌ها با تفکرات ترامپ مبنی بر اینکه کارزار فشار حداکثری اثرگذار بوده جور در نمی‌آید.»

راس در ادامه می‌افزاید: «متأسفانه رئیس‌جمهور ترامپ در منزوی کردن آمریکا موفق‌تر بوده تا ایران. سیاست فشار حداکثری، متحدان اروپایی‌ ما را که جزء جدایی‌ناپذیر فشار موفقیت‌آمیز ما علیه ایران بودند به حاشیه رانده است.»

وی در پایان اذعان می‌کند: «تاریخ به ما می‌گوید ایران را نمی‌توان با تحریم به تغییر رفتار وادار کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.