آیت الله سیداحمد خاتمی در نماز جمعه این هفته تهران که در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد، با بیان اینکه در ابتدای انقلاب برخی می‌گفتند انقلاب به بن‌بست رسیده است، اظهار کرد: امام(ره) می‌فرمود شما به بن بست رسیده‌اید، انقلاب و اسلام به بن بست رسیدنی نیست. عزت در سایه ارتباط با خداست، اگر دنبال عزت هستیم و می‌خواهیم آسیبی نبینیم باید ارتباط با خدا را تقویت کنیم.

اهم اظهارات وی را به نقل از خبرگزاری مهر و فارس و ایلنا بخوانید؛

* اگر در خانه غیر خدا را زدیم و عزت را در جایی غیر خانه خدا دیدید مطمئن باشید که آسیب می‌بینید و نه تنها کمکتان نمی‌کنند که بیچاره‌تان می‌کنند. آنهایی که در خانه غیر خدا را می‌زنند بازنده بازنده هستند و هیچ چیزی گیرشان نمی‌آید. آنهایی که این باورها را ندارند عذاب دردناکی در پیش خواهند داشت.

*{ با اشاره به اینکه شما یاد خدا باشید و خدا هم یار شما خواهد بود}: این وعده خدا را باور کنید؛ اگر مقاوم باشید و خسته نشوید و تقوا پیشه کنید هیچ یک از توطئه‌های دشمنان اثر نمی‌کند، ملت بزرگ ما در این چهل سال این وعده را دیدند و لمس کردند که توطئه جنگ قومیت‌ها، جنگ تحمیلی، کودتاها، حمله آمریکا به طبس و ده‌ها کد دیگر را خداوند خنثی کرد.

*اگر خسته شدید و از اصول خود کوتاه آمدید مطمئن باشید آسیب می‌ببینید، اگر در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اداری و خانوادگی بی‌تقوایی کردید آسیب می‌بینید؛ اینها باورهای قرآنی است.

*{ با گرامی‌داشت یاد و خاطره آیت‌الله قدوسی اولین دادستان انقلاب اسلامی و سردار وحید دستجردی}: همچنین یاد رئیس‌علی دلواری بوشهری را گرامی‌ می‌داریم که در مبارزه با نیروهای استعمارگر انگلیس در سال ۱۲۹۴ به شهادت رسید. همچنین به استقبال جشن عاطفه‌ها می‌رویم که به کمک نیازمندان در این عرصه برویم.

* امسال ۱۳۸۰ سال از داغ جان‌گداز اباعبدالله می‌گذارد. داغ حسین(ع)‌خاموش شدنی نیست و کشورمان با تمام شکوه به سوی عزاداری حسینی می‌روند. ما آزادی و عزت و نهضت‌مان مدیون امام حسین(ع)‌ است. در این ۱۳۸۰ سال از یزید تا دیگر جلادان خواستند این چراغ را خاموش کنند اما نتوانستند. بانیان عزای امام حسین(ع)، شرکت‌کنندگان، خطبا و مداحان و این هنرمندان آیینی به این عزاداری نگاه سرمایه‌ای داشته باشند سرمایه‌ای که دین ما را نگاه داشته است. عزادای اباعبدالله باید با اخلاص باشد.

*دهه اول محرم دهه امر به معروف و نهی از منکر است. این غیرت دینی تجسم یافته در امر به نهی از منکر است. امر به معروف و نهی از منکر نظارت عمومی است. اگر مردم در صحنه باشند جلوی فساد گرفته می‌شود. فسادی که شما علیه شعار می‌دهید با انجام این فریضه ممکن است. معروف‌ها و منکرها را محدود به فرد نبینیم. منکر سیاسی هم منکر است. ناامید کردن مردم از انقلاب از منکرهای بزرگ است. گرانی‌های افسارگریخته ازجمله منکرات است.

* از مهمترین معروف‌ها قانون‌مدرای است حتی در عرصه امر به معرووف و نهی از منکر کسی حق شکستن قانون و عبور از قانون را ندارد. امر به معروف مترادف با خشونت نیست، مترادف با مهر است. امر به معروف و نهی از منکر مترادف تدبیر است. یعنی با تدبیر امر به معروف و نهی از منکر کن به نحوی که تاثیر گذار باشد.

* برای رسیدن به جامعه نمونه اسلامی توجه به رهنمودهای امام راحل عظیم الشأن و مقام معظم رهبری برای دولتمردان سرمایه خوبی است؛ به ویژه رهنمودهایی که امسال مقام معظم رهبری به دولت و مردم گفتند. قانون اساسی ما ظرفیت بسیار خوبی برای اداره جامعه دارد؛ دولتمردانی که آمده‌اند، با همین قانون اساسی کشور را اداره کردند و با همین قانون اساسی می شود کشور را اداره کرد.

*رهبری در همین رابطه فرمودند حاشیه‌سازی نشود و معطل حاشیه نشویم؛ انتظار می‌رود که مسئولان خلاف این گفتار، حاشیه درست نکنند. برخی از مسئولان برای خودشان حاشیه درست نکنند و گرفتار نشوند چرا که با همین قانون اساسی می‌توان مملکت را به خوبی اداره کرد.

* مبارزه با فساد در عرصه ساختاری و اجرایی یک ضرورت است،‌ سرنوشت نظام ما به مبارزه با فساد گره خورده است. شهید مظلوم بهشتی سال ۵۸ فرمود که از مهمترین عوامل سقوط رژیم شاه فساد نظام اداری بود.

* حالا که بحمدالله قوه قضاییه در مبارزه با فساد عزمش را جزم کرده و قوی وارد میدان شده خسته نباشید به آنها بگویید و کمکشان کنید، آنها را تایید کنید. قصه یک قوه نیست بلکه بحث سلامت نظام اداری کشور و در نهایت به سود نظام اسلامی و به سود هر سه قوه است.

* امروز روز شهادت شهیدان باهنر و رجایی است و امروز را روز مبارزه با تروریسم نامیدند. ایران قربانی تروریسم است؛ ۱۷ هزار شهید ما شهید ترور هستند. شهیدانی که به دست منافقان سیاه دل به تعداد ۱۲۰۰۰ هزار نفر به شهادت رسیدند و ۵۰۰۰ نفر هم توسطدیگر گروه‌ها شهید شدند. آمریکا به اعتراف خودش تروریست پرور است. همه شنیدیند که ترامپ به کلینتون گفت داعش را شما درست کردید و طالبان هم آن‌ها درست کردند. تمام گروه‌های تروریستی به نوعی به آمریکا وصل هستند.

* دولت آمریکا در صدر تروریست‌های دولتی دنیا قرار دارد. در دنیا نام غیرتمندان با شرف را تروریسم می‌گذارد. حزب‌الله لبنان و انصار حزب‌الله یمن و حشد الشعبی و مبارزان فلسطینی را تروریسم می‌داند و این تروریسم فکری است. این‌ها مدافع ارزش‌ها هستند، جوانان بدانند این‌ها دروغ است.

* در هفته گذشته سوژه‌ای که تب و تاب داشت مساله مذاکره با آمریکا بود که مقام معظم رهبری قاطعانه گفتند هیچ مذاکره‌ای با آمریکا صورت نخواهد گرفت چه در متن چه درحاشیه سازمان ملل و خوشبختانه همه مسئولان یک صدا این مطلب را گفتند.

* مذاکره با عهدشکنان نابخردی است همان که رئیس‌جمهور گفت دیوانگی است. در شرایط مساوی مذاکره معنا دارد نه در شرایط نامساوی نام این سلطه است. سلطه را چهل سال است که مردم نپذیرفتند. مذاکره تحت فشار مذاکره نیست و تسلیم است و ملت عاشورایی ملت هیهات منا الذله است.

* مسئولان طوری حرف بزنند که دشمن سوژه نگیرد. شما که نمی‌خواهید مذاکره کنید چرا طوری حرف می‌زنید که او سوژه بگیرند. آمریکایی‌ها به ویژه ترامپ نیاز به مذاکره دارد. انتخابات است و او می‌خواهد قهرمانانه بگوید ایران را پای مذاکره نشاندم. حضرت آقا فرمود مذاکره تلفنی چند ثانیه ای که بین آقای روحانی و اوباما شد آنها جشن گرفتند، ما نیازی به مذاکره نداریم و  آنها هستند که نیاز به مذاکره دارند. در شرایط کنونی و با این روشی که آمریکا و ترامپ دارند باید این آرزو را باید به گور ببرند.

* مردم و مسئولان فهمیده‌اند که آمریکا و اروپا سرو ته یک کرباس هستند و دل به این ها نبندند.به خدا اعتماد کنند و بر مردمشان تکیه داشته باشند.

*{با اشاره به حملات صهیونیست ها به عراق و لبنان}: این حمله پهپادی نشان داد خوی رژیم صهیونیستی خوی تجاوزگری است. اسرائیل باید از بین برود و این راه درستی است که امام(ره) فرمود.

*مدت ۲۰ روز است که مسلمانان کشمیر تحت فشار دولت هند قرار دارند و از دولت هند انتظار داریم سیاست منصفانه‌ای نسبت به مسلمانان کشمیر در پیش بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.