«محمد جواد ظریف» در مصاحبه ای اختصاصی با «شینهوا» خبرگزاری رسمی چین که امروز جمعه منتشر شد خاطر نشان کرد آمریکا با یکجانبه گرایی خود به تهدیدی جدی برای نظام بین المللی و کشورهای دیگر تبدیل شده است.

وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوال این خبرگزاری که در قالب برنامه تلویزیونی «یک به یک» برگزار شد درباره تهدید یکجانبه گرایی آمریکا برای برجام و همچنین ایران و مناسبات چین و آمریکا گفت: دولت فعلی آمریکا راهبردهای خاصی را دنبال می کند که می تواند برای کشورهای دیگر و حتی خود آمریکایی ها خطرناک باشد.

ظریف با اشاره به منفی بافی ها و منفی گرایی هایی که آمریکا در حال تزریق آنها به جهان است و می کوشد تا جهانی شدن را به چالش بکشد و از جمله تاثیرات منفی آن بر راهبرد «راه ابریشم جدید» چین گفت: راهبردهای نادرست آمریکا با گفت و گو مغایرت دارد.

 

ایران از «یک کمربند - یک جاده» حمایت می کند

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که ایران همواره از طرح «یک جاده-یک کمربند» «شی جین پینگ» رییس جمهوری خلق چین که مرتبط کننده قاره ها و نقاط مختلف جهان با یکدیگر است، حمایت کرده است و این برنامه را برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی و موفقیت های بیشتر اقتصادی کشورها و مناطق مختلف از جمله در حوزه راه ابریشم مهم و مساعد می داند.

ظریف از ایران به عنوان یک گذرگاه کلیدی و عناصر مهم این راه یاد کرد و گفت: ایران بخشی از راه ابریشم در تاریخ بوده است دو کشور شرکای قدیمی یکدیگر هستند و راه ابریشم را یک مسیر برای موفقیت منطقه ای و چند جانبه می دانند.

این مسیر به گفته ظریف می تواند از بین برنده بسیاری از جرایم فرامرزی و نابرابری های اقتصادی، اجتماعی و قاچاق مواد مخدر باشد و به رشد کشورها و مناطق کمک کند ایران می تواند در این برنامه نقشی موثر ایفا کند.  

او افزود که ایران می تواند کریدورهای شمالی و جنوبی و همچنین شرقی و غربی خود را برای پیشبرد برنامه راه ابریشم در اختیار بگذارد و در مسیر دریایی و زمینی این راه نقشی بسزا داشته باشد ایران می خواهد یکی از عناصر اصلی این مسیر باشد و مرتبط کننده این راه با اروپا است.

 

ایران مخالف مداخله گری آمریکا در چین و هنگ کنگ است

وزیر خارجه ایران درباره نا آرامی های هنگ کنگ نیز گفت که ما همیشه خواستار گفت و گو برای رسیدن به درک متقابل بوده ایم و بر این باوریم که مداخله گرایی نمی تواند مشکلات را حل و فصل کند ایران مداخله آمریکا در امور داخلی چین و هنگ کنگ را محکوم می کند و آن را غیرسازنده می داند و خود ایران نیز بارها هدف این مداخله گرایی بوده است چین مسئول سرنوشت خود است.

 

استقلال در تعین سرنوشت، مهمترین دستاورد چین

وی در پایان این مصاحبه پیشرفت های چین در هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین را که مصادف با یکم اکتبر سال جاری میلادی (۹ مهر ۱۳۹۸) است، تبریک گفت و خاطر نشان کرد بزرگترین دستاورد چین در این سال ها این بوده که به طور مستقل سرنوشت خود را تعیین کرده و ملت چین در این زمینه کار بزرگی انجام داده اند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: چین همچنین با ارتباطات خردمندانه خود با کشورهای دیگر دنیا توانسته است یک اعجاز اقتصادی داشته باشد و اینها قابل تقدیر است و ایران فرا رسیدن این سالگرد و دستیابی به این پیشرفت ها را به دولت و ملت چین تبریک می گوید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.