دیاکو حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود نسبت به مطرح شدن دیدار احتمالی رئیس جمهور کشورمان با ترامپ با توجه به مواضعی که روز گذشته آقای روحانی در سخنان خود نسبت به این موضوع داشت، اظهار کرد:  صحبت‌هایی که آقای روحانی روز گذشته بیان کرد، تازه نبود، در زمان‌های دیگر هم گفته بود، ایران وقتی می‌پذیرد که آن‌ها تحریم‌ها را کاملا بردارند اما این‌که آمریکا بپذیرد وارد برجام شود یا خیر، به آن‌ها مربوط است.

ایران تحت هیچ شرایطی تا زمانی که تحریم اعمال می‌شود، آماده گفت‌وگو نخواهد بود

وی تاکید کرد: تا جایی که به ایران ارتباط پیدا می‌کند، نکته اصولی این است که ایران تحت هیچ شرایطی تا زمانی که تحریم‌ها اعمال می‌شوند حتی با طرف آمریکایی آمادگی گفت‌وگو ایجاد نخواهد کرد. اما در عین حال این امکان وجود دارد که به راه حل‌های بینابینی بتوان رسید.

این تحلیل‌گر ارشد مسائل بین‌الملل همچنین بیان کرد:‌ در واقع اگر ترامپ متوجه شود، روش آن‌ها در ارتباط با ایران شکست خورده است، می‌تواند از فرصتی که شاید در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وجود دارد، استفاده کند و ابتکارهایی را به خرج دهد تا این‌که شرایط را برای دستیابی به یک گفت‌وگوی اصولی یا پیش مذاکره اصولی، فراهم کند اما باید ببینیم آیا امکان رسیدن به یک تفاهم در آینده نزدیک وجود دارد یا خیر؟

حسینی در ادامه یادآور شد:‌ فکر می‌کنم آن‌چه رئیس جمهور روز گذشته گفت، اصولی بود. از طرفی هم  اروپایی‌ها تلاش می‌کنند فضای دیپلماتیک فراهم کنند به خاطر این که آن‌ها درست یا غلط به این جمع‌بندی رسیده‌اند که عدم اجرای کامل برجام از طرف اروپایی‌ها به دلیل کارشکنی‌هایی است که آمریکا نسبت به ایران دارد.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: از طرفی اروپایی‌ها نگران هستند بحرانی که امروز در خلیج فارس در رابطه با نفت‌کش‌ها به وجود ‌آمده منجر به یک جنگ ناخواسته بین ایران و آمریکا شود که مستقیما اروپایی‌ها از ‌آن متزلزل خواهند شد. بنابراین براساس همین دو هدف در تلاش هستند که دیپلماسی مستقیم ایران و آمریکا ایجاد کنند اما به نظر نمی‌رسد شرایط روانی مساعدی برای تحقق چنین ایده‌ای وجود داشته باشد.

اروپا تعهداتش را اجرا کند، ایران اجرای گام سوم را به تعویق می‌اندازد

وی درباره این‌که اگر اروپایی‌ها بتوانند تعهدات خود را عملی کنند، آیا ایران به سمت اجرای گام سوم نخواهد رفت؟ گفت: گام‌هایی که تاکنون از سوی ایران برداشته شده در حقیقت برای فشار به اروپا برای اجرای تعهدات آن‌هاست نه برای فشار به آمریکا، اگر اروپایی‌ها در زمان باقی مانده بتوانند اینستکس را به مراحل قابل قبولی برسانند و بنیان حقوقی آن را به شکلی پیش ببرند و همچنین این اطمینان را به ایران بدهند که به سرعت عملیاتی شود و مقداری از خسارت خروج آمریکا را جبران کنند، ایران در مرحله نخست می‌تواند اجرای گام سوم را به تعویق اندازد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک همچنین اظهار کرد: البته اگر در مرحله بعد ایران به این نتیجه برسد که اروپایی‌ها واقعا به تعهدات خود در قالب توافق‌های گفته شده عمل کردند، می‌تواند اجرای گام دوم خود را هم متوقف کرده و به وضعیت سابق برگرداند و چه بسا در صورت استمرار هم امکان بازگشت به شرایط اولیه وجود دارد.

حسینی خاطرنشان کرد:‌ طبق اصول‌مان، ما هیچ وقت به دیپلماسی پشت نمی‌کنیم از جمله رئیس جمهور کشورمان، البته به شرطی که بدانیم آن دیپلماسی منجر به نتیجه می‌شود که در حال حاضر آن جمع بندی در جمهوری اسلامی هم وجود ندارد و ما به این اعتماد هم نرسیدیم.

مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه در مورد سفرهای اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به چند کشور اروپایی و آسیایی گفت:‌ گفت‌وگوهای دیپلماتیک همیشه نتیجه‌بخش است و می‌تواند بالقوه مثمرثمر باشد. در این مورد هم به نظر من خود این سفرها تا به اینجای کار که ما هنوز نتایج آن را ندیده‌ایم، همین‌طور است.

تحریم‌های ظریف تاثیری بر عملکرد وی در ارتباط‌ گرفتن با اروپا و آسیا نداشته است

وی تاکید کرد: آقای ظریف هنوز در خط مقدم دیپلماسی ایران قرار دارد و دارای تمام اعتبارهای لازم است، آن‌هم برخلاف تبلیغاتی که پمپئو و اطرافیانش درصدد القای آن بودند. در واقع تحریم‌های ظریف هیچ تاثیری بر عملکرد وی در ارتباط گرفتن هم با اروپا و هم با آسیا نداشته است و خود این تحرکات دیپلماسی نشان‌دهنده دشوار بودن کار آمریکا است برای این که بتواند اجماعی را علیه ایران برای اهداف خودش ایجاد کند تا همین جا هم می‌توانیم نمره مثبت به این فعالیت دیپلماتیک آقای ظریف بدهیم.

حسینی در پایان ابراز کرد: امروز هم اروپا و هم بخش بزرگی از آسیا نسبت به عملکرد دولت ترامپ، جنگ تجاری با چین و فشار اقتصادی اروپا و... انتقاد دارند و این مساله تا جایی پیش رفته که کشورهای آسیایی و اروپایی بیش از هر زمان دیگری خواستار جهان چند قطبی هستند که آمریکا، امروز در آن نتواند به راحتی منافع دیگران را نادیده بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.