این رسانه فرانسوی در مطلبی با عنوان "نتانیاهو نگران تلاش های دیپلماتیک فرانسه با ایران است" نوشت: «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه روز گذشته(جمعه)با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسراییل در تماسی تلفنی درمورد مساله ایران گفت وگو کردند.

 

رادیو بین المللی فرانسه افزود: نتانیاهو در این گفت وگوی تلفنی به مکرون گفت که "اسراییل در مقابل حملاتی که می شود از خود دفاع و از کاربرد سلاح توسط دشمنانش که بدنبال نابودی اسراییل هستند جلوگیری می کند. 

این رسانه فرانسوی نوشت: از نگاه نتانیاهو، اکنون زمان مناسبی برای مذاکره(با ایران) نیست.رادیو بین المللی فرانسه ادامه داد: این موضع معمول نتانیاهو در برابر ایران و متحدان این کشور است اما با تلاش های دیپلماتیک فرانسه مخالفت کرده است. "او معتقد است که اکنون زمان مذاکره با ایران نیست" و ادعا می کند "تجاوزهای ایران در منطقه شدت می یابد."

رادیو بین المللی فرانسه افزود: ارتش اسراییل روز پنجشنبه اعلام کرد که تهران در حال افزایش تلاش ها برای استقرار خطوط موشکی در لبنان برای مسلح کردن متحد خود، حزب الله است. ارتش اسراییل با افشای نام افراد اصلی مسوول این برنامه، بر کیفیت اطلاعات خود تاکید کرد.یکی از سخنگویان ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شده که "ایران، پول و تلاش زیادی را صرف کرده است. اما موفق نخواهد شد."

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز جمعه در گفت وگوی تلفنی با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه، از نقش او برای آغاز مجدد مذاکره با ایران انتقاد کرد و خواهان رویکرد سخت تر پاریس در قبال تهران شد.

 

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نیز در این ارتباط گزارش داد: نتانیاهو به مکرون گفت که "تهوّر ایران روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود و اکنون زمان مناسبی برای گفت‌ وگو با این کشور نیست".او از مکرون خواست که ایده بازگشت آمریکا و ایران به میز مذاکره را دنبال نکند.  

تحرکات دیپلماتیک مکرون برای کاهش تنش ایران و آمریکا و دعوت از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته به نشست اخیر «گروه ۷» در بیاریتز فرانسه، از نظر تحلیلگران و فعالان سیاسی، تلاش آشکار پاریس در مخالفت با سیاست فشار حداکثری واشنگتن علیه تهران تعبیر شده است.

 

نتانیاهو در این تماس تلفنی، نگرانی خود را از این تحرکات اعلام کرده و تحلیلگران معتقدند که این نگرانی، ناشی از جدی بودن پاریس برای ترغیب آمریکا به پذیرش قدرت منطقه ای ایران و فرو کاستن تنش ها بین این دو کشور است.

از ماه می ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۱۳۹۷) که ترامپ از برجام خارج شد، منحنی تنش بین ایران و آمریکا دارای حرکتی رو به بالا بوده است.اما در ماهای اخیر، تلاش های میانجیگری افزایش یافته و مکرون در کنار برخی دیگر کشورها و اتحادیه اروپا تلاش می کند که زمینه‌ گفت وگو و کاهش تنش بین ایران و آمریکا را مهیا سازد.

مقامات ایران بارها اعلام کردند؛ مذاکره با آمریکا منوط به بازگشت ترامپ به برجام است و ظریف، به تازگی در سفر به مالزی اعلام کرد که واشنگتن باید به توافق هسته ای احترام بگذارد و برای مذاکره باید بلیت بازگشت به برجام را خریداری کند.

 

تلاش های فرانسه برای غلبه بر اختلاف ترامپ و روحانی

فرانس 24 هم به نقل از خبرگزاری فرانسه از مبداء بیت المقدس نوشت: در میان تلاش های اروپا برای نجات توافق هسته ای، دفتر نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته" بنیامین نتانیاهو از مکرون خواسته از برقراری روابط نزدیک با ایران جلوگیری کند."

این رسانه فرانسوی تاکید کرد: مکرون رئیس جمهوری فرانسه تلاش های بسیاری را برای غلبه بر  اختلاف های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران انجام داده است.

 

به نوشته این رسانه فرانسوی، رئیس جمهوری فرانسه روز دوشنبه گذشته در کنفرانس خبری مشترک با دونالد ترامپ در حاشیه اجلاس سران «گروه ۷» در بیاریتز گفت، یک نشست رو در رو بین مخالفان ممکن است در  چند هفته آینده برگزار شود.

 

فرانس ۲۴ افزود: از زمانیکه آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته ای برجسته بین ایران و قدرت های جهانی خارج شد و دوباره تحریم ها علیه ایران را اعمال کرد، تنش ها بین تهران و واشنگتن افزایش یافته است.

به گزارش این رسانه فرانسوی به نقل از دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی، نتانیاهو در تماس تلفنی با مکرون مدعی شده که ایران در حال افزایش تجاوزهای خود در منطقه است.

به گزارش این رسانه فرانسوی، روز پنجشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی، ایران را متهم به همکاری با حزب الله لبنان برای استقرار موشک هایی با هدایت دقیق کرد که این موشک ها می توانند باعث تلفات انسانی گسترده در اسراییل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.