پارسا خائف متولد ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۴ در اردبیل خواننده است و فعالیت خود را با حضور در کلاس‌های آواز  در اردبیل ادامه داد؛ او ابتدا با دستگاه‌های موسیقی سپس آواشنایی آشنا شد و حالا خواننده سبک سنتی است.

پارسا از کودکی به موسیقی و خوانندگی علاقه‌مند بود و صدای رسا و بلند او نیز باعث شد تا از همان کودکی وارد عرصه موسیقی شود.

او زیر نظر اساتید موسیقی در اردبیل دوره‌های موسیقی را گذرانده و با همه موفقیت‌ها و جوایز جشنواره اما او با مسابقه «عصر جدید» بیشتر به مردم ایران شناخته و مشهورتر شد تا جایی که توانست علاوه بر جلب نظر داوران، رای میلیونی مردم را هم کسب کند.

به بهانه موفقیت پارسا خائف نوجوان اردبیلی، خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفتگویی با او داشته که در ادامه می خوانید:

خائف پیرامون دلیل انتخاب موسیقی سنتی گفت: هر کسی سلیقه‌ای دارد و من هم به موسیقی سنتی علاقه داشتم و در این مسیر حرکت کردم. از هشت سالگی آواز می‌خواندم و زمانی که خانواده ام استعداد من را دیدند، من را به کلاس‌های استادان موسیقی فرستادند.

وی با بیان اینکه از ۹ سالگی به صورت حرفه‌ای کار خودم را آغاز کردم، گفت:اوایل که شروع کرده بودم اطرافیان با صدای من آشنا نبودند و بعد که متوجه شدند من را تشویق کردند.

خائف درباره جوایزی که کسب کرده توضیح داد:در زمینه موسیقی رتبه سوم مسابقه «عصر جدید» را کسب کردم، در شهریور سال ۹۷ رتبه اول آواز دستگاهی را به دست آوردم همچنین در جشنواره نوای خرم ۵ در بین تصنیف خوان‌ها رتبه اول و جشنواره شمس و مولانا هم توانستم رتبه اول را کسب کنم.

این نوجوان اردبیلی درباره علاقمندی دوباره مردم به موسیقی سنتی با اجراهای او در «عصر جدید» اظهار کرد:نظر لطف مردم است اگر یک درصد این اتفاق افتاده باشد و باعث افتخار من است.

وی درباره  فراموشی موسیقی سنتی  عنوان کرد:انسان‌ها هر چیزی که دوست دارند دغدغه از دست دادن و فراموشی آن را هم دارند اگرچه موسیقی سنتی فراز و فرود دارد، اما فکر نمی‌کنم رو به فراموشی باشد.

خائف پیرامون علاقمندی خود به استادان موسیقی بیان کرد:علاقه دارم که  همایون شجریان، سهراب پور ناظری، استاد کلهر، بهداد بابایی در حوزه موسیقی  به من کمک کنند.

وی پیرامون دغدغه و آرزوی خود در مسیر موسیقی بیان کرد:آرزوی من این است که خواننده بزرگی شوم و قطعه‌ای که می‌خوانم همیشه در بین مردم زمزمه و ماندگار شود.

خائف درباره نظرات مردم نسبت به اجرای خود گفت: نظر مردم نسبت به من خوب بوده اگر نظر منفی هم داشته باشند در کارم لحاظ می‌کنم و از آن استفاده خواهم کرد.از خدا می‌خواهم که این شهرت من را مغرور نکند و به خدا توکل می‌کنم تا این  اتفاق برای من رخ ندهد.

او درباره الگوی کاری خود در موسیقی سنتی گفت:الگوی کاری من محمدرضا شجریان وهمایون شجریان هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.