یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی با تأکید بر اهمیت مصرف مغز‌های خوراکی برای سلامتی گفت: اگر قیمت مغز‌های اصلی مانند گردو یا پسته گران است می‌توان از مغز‌های ارزان‌تر مانند دانه‌های خام کدو و آفتابگردان استفاده کرد، روغن بذر کتان هم قیمت پایین‌تری دارد و جایگزین مناسبی است.

‌زهرا شکیبا  در خصوص ارتباط مواد غذایی مصرف شده با هوش و حافظه گفت: ساختار مغز از انتقال دهنده‌هایی به نام نورون تشکیل شده است، موادی غذایی وجود دارد که چه به صورت منفی و چه به صورت مثبت در ساختار مغز تاثیر‌گذار است.

شکیبا ادامه داد: مغز انسان در دوران جنینی شکل می‌گیرد و اگر از همان ابتدا مواد غذایی لازم به جنین نرسد باعث کم هوشی شده و تا بعد از تولد هم ادامه دارد و باعث ضعف‌های جسمانی و ذهنی می‌شود؛ این مساله در دوران مدرسه هم باعث حافظه ضعیف و مشکلات درسی می‌شود.

وی درخصوص موادغذایی که باعث کاهش مرگ سلول‌های مغزی می‌شود، اظهار داشت: مغزها، آجیل‌ها، زرده تخم مرغ، جگر و مواد داری فسفر باعث کاهش کلسترول خون شده و از مرگ زودرس سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند.

شکیبا موادغذایی دارای مواد نگهدارنده را باعث مرگ زودرس سلول‌های مغزی دانست و افزود: چیپس و پفک و همچنین سوسیس، کالباس و سایر محصولات غذایی فرآوری شده دارای مقادیر زیادی نیترات هستند و باعث روی پیری و مرگ زودرس سلول‌های مغزی می‌شوند؛ با این حال متاسفانه این خوراکی‌ها وارد رژیم غذایی شده و تبدیل به عادت شده‌اند، عادت کردن به مصرف این خوراکی‌ها باعث حذف یکسری خوراکی‌های مفید می‌شود، به همین علت است که مصرف مداوم آن‌ها توصیه نمی‌شود.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در خصوص تاثیر مصرف این مواد غذایی بر هوش گفت: مصرف این خوراکی‌ها در سنین رشد به بسیار سریع بر هوش اثرگذار است و در سنین بزرگسالی هم به دلیل جایگزینی با مواد غذایی مفید و کمبود مواد مفید در بدن ایجاد مشکل می‌کند.

وی در ادامه آدامس‌های معمولی را عملاً بدون فایده دانست و اظهار کرد: آدامس‌های درمانی هم بسته به تجویز پزشک و فرمول آدامس برخی مواد مفید را دارا هستند.

شکیبا مصرف مغز‌های خوراکی را در سلامت بسیار تاثیر گذار دانست و اظهار کرد: همه گروه ‎‌های مواد غذایی پر اهمیت و مورد نیاز هستند و هیچ گروهی نباید حذف شود به خصوص گروه مغز‌ها و لبنیات که اهمیت خاصی را دارا هستند البته در عین حال باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده را قطع و یا به حداقل رساند.

وی مغز‌های ارزان قیمت را جایگزین مناسبی برای آجیل‌ها و مغز‌های گران قیمت دانست و افزود: اگر قیمت مغز‌های اصلی مانند گردو یا پسته گران است، می‌توان از مغز‌های ارزان‌تر مانند دانه‌های خام کدو و آفتابگردان استفاده کرد، روغن بذر کتان هم قیمت پایین‌تری دارد و جایگزین مناسبی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.