تارنمای خبری «سی.بی.اس نیوز» روز یکشنبه با انتشار بخش هایی از این مصاحبه اختصاصی گزارش داد: این نخستین مصاحبه تلویزیونی متیس از زمان ترک دولت ترامپ است و در آن عنوان کرد علت استعفایش از مقام وزارت دفاع آمریکا به دلیل اختلاف با شخص رئیس جمهوری بر سر عقب نشینی نظامیان آمریکایی از سوریه بوده است.

متیس به این شبکه تلویزیونی آمریکایی گفت: تا زمانی که این رئیس جمهوری بر سرکار است حرف نامطلوبی نخواهم زد، قرار نیست این کار را بکنم.وی افزود: او (ترامپ) رئیس جمهوری غیرعادی است و تصور می کنم بخصوص با توجه به ماهیت سخت سیاسی امروز، باید بسیار مراقب باشیم، می توانیم این کشور را از هم بپاشیم.

تارنمای خبری سی.بی.اس نیوز  نوشت: متیس که در دسامبر سال ۲۰۱۸ یک روز پس از اعلام دونالد ترامپ مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه از سمت خود استعفا کرد، معتقد است خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی از سوریه، کارزار (ائتلاف) علیه (گروه  تروریستی - تکفیری) داعش را تحت شعاع قرار داده و خیانتی نسبت به دیگر متحدان آمریکا است که علیه این گروه می جنگیدند.

متیس دراین باره به سی.بی.اس نیوز گفت: من اینگونه قوت آمریکا را می بینم، نگاه داشتن متحدان در کنار یکدیگر و محکم آنها را در کنار هم قرار دادن و چنانچه من فرد لایق این کار نبودم، پس شخص رئیس جمهوری آمریکا به  فردی که با دیدگاه های وی هرچه بیشتر همسو است، نیازمند است.

بنابراین گزارش متیس گفت که از زمان ترک دولت تاکنون با شخص رئیس جمهوری آمریکا هیچ صحبتی نداشته است.

 این مصاحبه بطورکامل قرار است مورخ اول سپتامبر  (۱۰ شهریورماه) در ویژه برنامه " CBS Sunday Morning "  از این شبکه تلویزیونی پخش شود.

جیمز متیس درحالی برای نخستین بار با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی پس از استعفا از سمت خود مصاحبه می کند که طی روزها و هفته های اخیر هرچه بیشتر نسبت به دولت ترامپ لب به سخن گشوده است.وی در مقاله ای که هشتم شهریور ماه در مجله آمریکایی "آتلانتیک" به چاپ رسید، گفته بود: "دوره ای بود که باید ساکت می ماندم، اما این امر ابدی و این سکوت همیشگی نخواهد بود".

تارنمای «دیلی میل» نیز ضمن پرداختن به این مقاله در تحلیلی نوشت: این یکی از حملات مستقیم متیس به رئیس جمهوری آمریکا از زمان استعفای وی به شمار می رود و اطمینان داده که موارد بیشتری بیان خواهد کرد.

متیس پس از گذراندن ۲ سال به عنوان وزیر دفاع آمریکا، در ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸  (۲۹ آذر سال ۱۳۹۷) نامه استعفای خود را درست یک روز پس از آنکه ترامپ اعلام کرد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج می کند، به شخص رئیس جمهوری تسلیم کرد.

اکنون "مارک اسپر" (Mark Esper) به عنوان بیست وهفتمین وزیر دفاع آمریکا به جای وی منصوب شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.