سید ابراهیم امینی در آئین بزرگداشت پنجمین سالگرد درگذشت استاد امیر ناصر کاتوزیان آزاد اندیشی، عدالت جویی و اخلاق مداری را ۳ ویژگی وی دانست و افزود: این شخصیت قانون را ابزاری برای اجرای عدالت می دانست.

وی با بیان اینکه کاتوزیان معتقد بود نباید به بهانه اجرای قانون، زمینه را برای گسترش بی عدالتی و ظلم فراهم کرد، ادامه داد: ویژگی های شخصیتی وی باعث می شد که تمامی تهدیدها علیه این استاد بزرگ به فرصت تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه شیراز با تاکید بر اینکه دکتر کاتوزیان شان حقوق‌بانی را برای خود قائل بود، تصریح کرد: وی معتقد بود حقوقدان هایی که نسبت به بی عدالتی، محدودیت و آزادی واکنشی نشان نمی دهند همان عالمان بی عمل هستند.

وی خاطر نشان کرد: هرگز منافع شخصی، کاتوزیان را وادار به دست کشیدن از آزادی و عدالت نکرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تلاش می کنیم خیابانی در تهران که شان استاد باشد، به نام وی نامگذاری شود و تندیس این استاد را نیز در موزه مشاهیر ایران جایابی کنیم.

کاتوزیان ارتباط مناسبی بین فقه و حقوق برقرار کرد

«محسن محبی» دبیر کل مرکز داوری اتاق ایران و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز کاتوزیان را از نسل دوم حقوقدانان مدرن ایران دانست و گفت: بزرگترین کار استاد، پایه گذاری همان شیوه تحلیل و رویکرد خاص وی در حقوق است و وی ارتباط مناسبی را بین فقه و حقوق برقرار کرد.

وی بااشاره به اینکه کاتوزیان علاقه زیادی به فلسفه حقوق داشت، ادامه داد: وی همواره می گفت که معمولا دو گروه انسان ها از قانون می گریزند که آن دو عده ای هستند که به دنبال عدالتند و دیگری آنهایی که به دنبال منافع شخصی هستند.

وکیل ایران در دادگاه حقوقی دیوان لاهه در پرونده اخیر ایران با آمریکا خاطر نشان کرد: وی معتقد بود که حقوق و دولت در برابر هم قرار دارند ولی تنظیم قواعد آزادی وظیفه حقوق است اما حقوق خود را با روزگار تطبیق می دهد، در عین حال حقوق باید مراقب نظم هم باشد.

جامعه حقوقی وام‌دار کاتوزیان است

«هادی وحید» عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز دکتر کاتوزیان را اهل علم و عمل دانست و تصریح کرد: جمع بندی ویژگی های در این استاد، وی را در غایت اصل معرفت، نادر کرده است.

وی جامعه حقوقی را وام دار او دانست و خاطر نشان کرد: بیش از ۱۰ سال جامعه علمی کشور از خدمات وی محروم بود اما امروز دوست و دشمن در تجلیل از وی با هم مسابقه گذاشته اند.

در ادامه این مراسم لعیا جنیدی معاون حقوقی ریاست جمهوری، حسینعلی درودیان از استادان حقوق دانشگاه تهران و تهمورث بشیریه مدیرعامل انجمن حقوق شناسی درباره ویژگی ها و خدمات استاد کاتوزیان به سخنرانی پرداختند.

در انتهای این مراسم از تندیس استاد کاتوزیان که توسط علیرضا خاقانی از اساتید هنرهای تجسمی است، رونمایی و قرار شد که این تندیس در موزه مشاهیر ایران جانمایی شود.

پروفسور امیرناصر کاتوزیان، از نویسندگان پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مولف بیش از ۵۰ کتاب حقوقی و ملقب به پدر علم حقوق ایران، در اردیبهشت سال ١٣١٠ متولد شد و در ١١ شهریور ١٣٩٤ چشم از جهان فرو بسته است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.