فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سؤال منصور مرادی درباره دریافت کارمزد از مشتریان بانکی برای اطلاع‌رسانی پیامکی از وضعیت حساب‌شان گفت: این امر به موجب قراردادی است که بین مشتری و بانک منعقد شده است. 

وی افزود: در قرارداد بین مشتری و بانک، سرویس‌های ارائه شده به مشتری اعلام می‌شود و مشتری می‌تواند سرویس مدنظر خود را اعلام کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد:‌در ماده ۱۵ قرارداد بین مشتری و بانک ذکر شده است که هزینه اشتراک برعهده مشتری است و مشتری با امضای این قرارداد، هزینه خدمات ارائه شده را باید بپردازد. 

وی با بیان اینکه خدماتی که بانک ها به مشتریان ارائه می دهند برای رفاه حال آنان است و طبیعتا ارائه این خدمات هزینه هایی را در پی دارد که باید از منابعی تامین شود، اظهار داشت: شاید برخی عنوان کنند سود تسهیلات و منابع دیگر می تواند هزینه های یاد شده را تامین کند اما بانک ها وکیل سپرده گذاران هستند و حق ندارند از محل دریافت سود تسهیلات، هزینه های امور دیگر را پوشش دهند.

دژپسند با اشاره به اینکه برخی از بانک ها نیز در قالب پیامک برای ارائه خدمات از مشتریان خود سوال می کنند، تصریح کرد: اگر مشتری از بانک درخواست ارائه خدمات مختلفی را ارائه نداده اما هزینه آن از وی کم شده است، این موضوع می تواند از طریق نمایندگان ناظر بانک مرکزی مورد پیگیری قرار گیرد اما براساس بررسی ها تاکنون مصداقی که خلاف این رویه باشد گزارش نشده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ماده ۱۵ قرارداد بین بانک ها و مشتریان برای ارائه خدمات، خاطرنشان کرد: یادآور می شود در این ماده صراحتا ذکر شده هزینه اشتراک خدمات برعهده مشتری است؛ بانک ها برای برداشت هزینه این خدمات از سوی مشتری وکالت دریافت می کنند و همچنین این هزینه ها توسط بانک مرکزی تعیین و اعلام می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.